RDS Hytera PD785G

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Prosinec 4 10:21:10 CET 2014

Zdravím,

> Nechci se do nikoho navážet, ale pokud se někoho chci dovolat, tak dnes
> prostě zvednu mobil. Převaděče rozhodně ano, pomatuju si to ještě z Olomouce
> od povodní v roce 1997, kdy skoro nic jiného nechodilo. Ale zbytek je prostě
> na hraní. Nicméně alespoň to "zabere pásmo", které je jinak mrtvé, a třeba
> to bude jeden i impulzů, aby nám ho nesebrali. Pokud se DMR nebude zneužívat
> pro neamatérstké věci v amatérských pásmech.

Máš alespoň přibližnou představu o tom, kolik stojí minuta na Nový Zéland ?
Myslím, že bys tam jen tak "pro nic za nic" nevolal. Ono jde o to, zda si
s tím člověkem opravdu potřebuješ popovídat, nebo jde jen o to, že je
příležitost, a člověk si příjemně ukrátí jinak nudnou cestu do práce. Prostě
je to hobby. Já například nechápu, jak někdo může trávit čas na fotbalovém
nebo hokejovém stadiónu, ale vůbec nikomu nechci rozmlouvat, aby tam chodil.
Tak zase já si občas vyjdu s rádiem v ruce a s někým pokecám, zvlášť když
občas najdu někde nové kamarády. Zato nejsem na facebooku a twitteru :-).

> Na HAM DMR jsem se kouknul naposledy víc než před rokem, nedávno jsem koukal
> na seznam přidělených ID a můj pocit byl, že je to velmi malý počet značek,
> takže proto jsem napsal, že tam nespíš skoro nikdo nebude. Úplně stejně jako
> na některých 70cm převaděčích. Prostě přišly mobily a od toho roku 1997 se
> to hodně změnilo. Příkladem je třeba síť paket rádia, která více nebo méně
> zanikla, a taky se do ní dávalo hodně času a peněz - dost často soukromých.

No já nemluvím o DMR, ale o D-STAR. Tam je přece jenom více živo. Jasně,
PR je dead, napřed ho nějakou dobu nahrazoval APRS, protože používal stejné
frekvence a fyzické protokoly, ale s D-STARem se stal opravdu zbytečným.

> Ale zpět k profesionálnímu použití - roztříštěnost systémů je veliká. Dobrý
> popis je, jak se pozná velitel hasičů u zásahu - podle počtu vysílaček a
> telefonů co má, a že jich má hodně. Ale tohle nevyřešíme, ty systémy někdy a
> z nějakých potřeb vznikly a k něčemu jsou určené. Například GSM-R bylo
> primárně určeno pro ERTMS/ETCS - tedy evropský zabezpečovací systém, který
> má být jednotný v celé evropě, pro komunikaci zabezpečovací zařízení - vlak.

Jasně!

> Ono pro krizovou komunikaci, o kterou jde, má každý uživatel jiné požadavky.
> Mimo krizovou komunikaci mohou všichni klidně použvat civilní mobily a budou
> nejspíš spokojení, budou mít lepší pokrytí a levnější provoz. Takhle třeba
> skončila před lety rádiová síť vězeňské služby - mobily se tak rozšířili, že
> už ji nepotřebovali.

Ono jde o to, že i mobilní sítě se musí přizpůsobovat, chtějí-li být pro
krizové řízení použitelné. Třeba typická vlastnost je MLPP (multi-level
priority & preemption), která např. v čisté GSM specifikaci není. Byl to
jeden z důvodů implementace GSM-R, tam to je od začátku. I v nových
specifikacích 3GPP už je a v síti již je implementovaná, takže krizové
SIM-karty mohou dosáhnout spojení i v zaplněné síti, případně shodit něčí
hovor atd.

> [...]
> měly snahu se v přítomnosti jiných silných signálů rozskočit. Horší to bylo
> s vysílačem - u některých vysílal i na pracovním kmitočtu, a dost často tam
> byly velmi silné parazity. A hlavně, měl jsem 4 rádia, která na první pohled
> vypadala stejně, byla objednaná naráz a bylo to co kus to unikát. A že by to
> mělo nějaké CE nebo jiné homologace které jsou potřeba pro radiostanice v
> Evropě, tak to ani náhodou. Takže pro radioamatéry ano, pro seriózní
> profesionální použití maximálně opatrně. A to je věc, která dělá část ceny,

O tom jsem nepsal, ale naprosto souhlasím. Ten TYT slyší spoustu signálů,
které žádné jiné rádio neslyší :-). Měl jsem ho na procházce s kamarády a
dohromady se tam sešlo asi 5 rádií. TYT jednoznačně "vítězil" při přelaďování
bandu - všude něco slyšel, co žádné jiné rádio nebralo ani náznakem. Až po
chvíli nám došlo, že to jsou všechno nesmysly a to rádio si to "vymýšlí"
křížovou modulací z existujících silných signálů. Většinou byl problém v tom,
že tam, co slyšely signál zbylá 4 rádia, neslyšel pro změnu nic TYT, nebo tam
slyšel něco jiného :-). Další důvod, proč do těchto značek nejít.

> [...]
> chtěl. Tohleto je to nejhorší co může být, a mohou za to obchodníci a
> projektanti, kteří věci prostě nerozumí. A je jedno, jestli analog, DMR,
> nějaké radiomodemy pro ČEZ, nebo jiný rádiový systém. Na druhou stranu, když
> se to udělá pořádně, tak se o zařízení po dobu třeba 10 let neví, a typické
> opravy jsou věci zuhelnatělé po zásahu bleskem. A třeba po 12 letech
> zákazník přijde znovu, že to chce předělat a lehce doplnit, ale na stejných
> zařízeních, protože se osvědčili. Což znamená, že zařízením muselo fungovat,
> pouze za tu dobu venku shnilo, a on je spokojený.

Jj.

> Tomáš OK2MTM

Zdraví Pavel