RDS Hytera PD785G

Tomáš Mádr ok2mtm na seznam.cz
Čtvrtek Prosinec 4 09:21:51 CET 2014

Nechci se do nikoho navážet, ale pokud se někoho chci dovolat, tak dnes
prostě zvednu mobil. Převaděče rozhodně ano, pomatuju si to ještě z Olomouce
od povodní v roce 1997, kdy skoro nic jiného nechodilo. Ale zbytek je prostě
na hraní. Nicméně alespoň to "zabere pásmo", které je jinak mrtvé, a třeba
to bude jeden i impulzů, aby nám ho nesebrali. Pokud se DMR nebude zneužívat
pro neamatérstké věci v amatérských pásmech.

Na HAM DMR jsem se kouknul naposledy víc než před rokem, nedávno jsem koukal
na seznam přidělených ID a můj pocit byl, že je to velmi malý počet značek,
takže proto jsem napsal, že tam nespíš skoro nikdo nebude. Úplně stejně jako
na některých 70cm převaděčích. Prostě přišly mobily a od toho roku 1997 se
to hodně změnilo. Příkladem je třeba síť paket rádia, která více nebo méně
zanikla, a taky se do ní dávalo hodně času a peněz - dost často soukromých.

Ale zpět k profesionálnímu použití - roztříštěnost systémů je veliká. Dobrý
popis je, jak se pozná velitel hasičů u zásahu - podle počtu vysílaček a
telefonů co má, a že jich má hodně. Ale tohle nevyřešíme, ty systémy někdy a
z nějakých potřeb vznikly a k něčemu jsou určené. Například GSM-R bylo
primárně určeno pro ERTMS/ETCS - tedy evropský zabezpečovací systém, který
má být jednotný v celé evropě, pro komunikaci zabezpečovací zařízení - vlak.

Ono pro krizovou komunikaci, o kterou jde, má každý uživatel jiné požadavky.
Mimo krizovou komunikaci mohou všichni klidně použvat civilní mobily a budou
nejspíš spokojení, budou mít lepší pokrytí a levnější provoz. Takhle třeba
skončila před lety rádiová síť vězeňské služby - mobily se tak rozšířili, že
už ji nepotřebovali.

A k "levným" čínským vysílačkám - citlivost není všechno. Velmi důležitý
parametr je taky odolnost přijímače, a v tom do často kulhají, mimo jiné i
proto, že parametry pro použití v USA jsou měkčí, než pro použití v Evropě.
Tohle jsem se ani nesnažil měřit u rádií co jsme používali pro servisní
účely, protože se daly jednoduše nastavovat z ruky. Nemusel jsem, dost často
měly snahu se v přítomnosti jiných silných signálů rozskočit. Horší to bylo
s vysílačem - u některých vysílal i na pracovním kmitočtu, a dost často tam
byly velmi silné parazity. A hlavně, měl jsem 4 rádia, která na první pohled
vypadala stejně, byla objednaná naráz a bylo to co kus to unikát. A že by to
mělo nějaké CE nebo jiné homologace které jsou potřeba pro radiostanice v
Evropě, tak to ani náhodou. Takže pro radioamatéry ano, pro seriózní
profesionální použití maximálně opatrně. A to je věc, která dělá část ceny,
která není nepodstatná.

A k ceně a funkčnosti - srovnávejme prosím srovnatelné - tedy například se
zárukou, servisem a podporou. Ono to všechno něco stojí. A zrovna ta podpora
- tedy vysvětlit zákazníkovi, co o vysílačkách moc neví, co je pro něj
nejvhodnější, je dost často úkol, nad síly a chuť obchodníků, kteří chtějí
hlavně levně koupit, draze prodat a hodně vydělat. Takže slibem nezarmoutí.
A potom může mít zákazník síť, která prostě není pořádně funkční, ale on ji
chtěl. Tohleto je to nejhorší co může být, a mohou za to obchodníci a
projektanti, kteří věci prostě nerozumí. A je jedno, jestli analog, DMR,
nějaké radiomodemy pro ČEZ, nebo jiný rádiový systém. Na druhou stranu, když
se to udělá pořádně, tak se o zařízení po dobu třeba 10 let neví, a typické
opravy jsou věci zuhelnatělé po zásahu bleskem. A třeba po 12 letech
zákazník přijde znovu, že to chce předělat a lehce doplnit, ale na stejných
zařízeních, protože se osvědčili. Což znamená, že zařízením muselo fungovat,
pouze za tu dobu venku shnilo, a on je spokojený.

Tomáš OK2MTM