CALL Bylo: Re: RDS Hytera PD785G

Jan Hovorka OK1CJH na seznam.cz
Úterý Prosinec 16 15:02:31 CET 2014

Ahoj,

jakou máš vlastně call?

Honza, ok1cjh

---------- Původní zpráva ----------
Od: Pavel Troller <patrol na sinus.cz>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 4. 12. 2014 6:43:27
Předmět: Re: RDS Hytera PD785G

"Zdravím,

> Pár poznámek k DMR a profesionálnímu použití - podle mě to totiž pro
> radioamatéry téměř nemá smysl (stejně jako DSTAR, ...). Teda kromě toho
hrát
> si nebo postavit celoplošnou síť, kde ovšem díky mobilním telefonům nikdo
> nejspíš nebude. Výrazně lepší dosah to mít nebude a i na analogových
> převaděčích je dnes spíše mrtvo.

A Ty tam jsi ? (tykání si dovoluji, protože jsem taky HAM).
Já ano, pořídil jsem si před prázdninami ICOM ID-51. Zajdeš si někdy na
xreflector.net a podíváš, se, o čem tu píšeš? Ta formulace "kde ovšem...
nikdo
nejspíš nebude" je úžasná. Víš o tom, že v ČR je momentálně 12 aktivních
D-Star repeaterů a 8 veřejných hotspotů (v podstatě převaděč na simplexním
kanále), ? Proč by je ti lidé stavěli a cpali do nich vlastní prachy,
když by je pak nepoužili ? Nadto jsou v českém reflektoru normálně připojeny
i slovenské převaděče a hotspoty, takže je prakticky pokryta celá bývalá
ČSFR... Díky tomu, ikdyž není tak velká hustota provozu na čtvereční
kilometr,
je tam stále nějaký provoz... Je milé, když se každé ráno objeví na pásmu
Čech žijící na Novém Zélandu... Vrací se z práce a jde spát :-). A dělá to
pravidelně, má na NZ hotspot připojený k našemu reflektoru... Takže má
alespoň
trochu své vlasti v éteru kolem sebe... Tak TOHLE s analogem fakt udělat
nejde... Ano, samozřejmě, budou vždy tací, kteří budou obhajovat, že na to
stačí dostatek kW/MW na PA a dobrá anténa... Ale když to kouzlo je v tom,
že on drží v ruce ručku... já držím v ruce ručku... on jde z práce domů...
já jdu z domova do práce... a slyšíme se. Žádné kilowatty. Jen pár wattů
a trocha té síťové technologie k tomu. Jasně, pokud nemáš tuto technologii,
tak si to neposlechneš, ale jak píšu, stačí se podívat na xreflector.net
(není potřeba žádná registrace, může úplně kdokoli ze ctěného osazenstva
konference), abyste viděli, jak jsou (nebo nejsou, věc názoru) tyto druhy
provozu dnes rozšířené a kolik kde je nebo není aktivních uživatelů.

A k analogovým převaděčům - znáš to, klasicé Murphyho zákonay. Posloucháš
tam celý den a nic. Pak potřebuješ houknout na kamaráda a kdosi tam probírá
pálení slivovice, výměnu oleje v Trabantovi, případně onemocnění svého psa,
breakovat nechceš, tak čekáš a čekáš... No a nakonec to skončí na tom
mobilu.

> [...]
> 40-50km/h. Zhruba jako z Brna do Prahy a pěkně pomalu. Prostě trošku jiné
> poměry. A tam ty kmitočty doopravdy chybí.
> Takže výrobci postupně ukončují výrobu analogových radiostanic a přechází
se
> na DMR, které umí i analog.
> A že TYT, nebo jiné čínské firmy dělají něco podobného, ale určitě. Něco
> jsem měl i v rukou. Občas to bylo i docela pěkné, ale dost často to byly
> doslova plastové krabičky, které lépe nebo hůře fungovaly a občas i plnily
> všechny parametry co radiostanice má mít.

TYT jsem měl - asi dosud mám někde zapadlou, ještě jen plně analogovou, a
kupoval jsem ji proto, že jsem ji chtěl začlenit do sítě, kde se používají
klasické analogové selektivní volby (5titón, ZVEI, CCIR atd.). Ta stanice to
má umět. Ovšem je to naprogramované tak nepoužitelně, že jediné, co z této
"tónové výbavy" lze použít, je nahazovák 1750 pro převaděče :-). Pánové
v číně si nedali ani tolik práce, aby nastudovali, jak tyto signalizace
pracují. Nejen, že základní časové parametry, normativně dané, nebyly
dodrženy,
časování značek bylo mnohem rychlejší, ale ještě ani nevěděli, že např. 2
stejné číslice (tedy stejný tón) za sebou se nesmí vysílat, neboť by se
nemohl zasynchronizovat přijímač, a používá se speciální tón "opakování
poslední číslice". Takže pokud např. pětitónem volíte 22222, stanice udělá
bez uzardění "píp" na jedné jediné frekvenci, což, vyzkoušeno, nepřijme ani
její kolega stejného typu se sériovým číslem o 2 větším, natož cokoliv
jiného. Jak bude fungovat stanice v digitálním provozu, si díky této
zkušenosti netroufám ani odhadovat :-).

> [...]
-
> je to jenom o tom, co se v rádiu povolí. V DMR se kromě víše uvedeného
dají
> konečně dělat sítě, kde je více základnových stanic a radiostanice se mezi
> nimi automaticky přepíná - takovej hybrid mezi radiostanicí a mobilem. Což
> je velmi zajímavé pro pokrytí velkého území s malým počtem účastníků. Na
> analogu to "šlo" taky, ale nebylo to ono.
> Cena rádia - vzhledem k tomu, že výrobci končí s analogem a snaží se
> zákazníky postupně přetlačit do DMR, tak je podobná, jinak by prostě

S dalšími názory souhlasím :-).

> Tomáš OK2MTM

Zdraví Pavel OK1PT