Zesik pro basu Re: Rozdil mezi TL072 a 082

Jiří Majzlík Němeček jirry na centrum.cz
Čtvrtek Listopad 7 08:34:56 CET 2013

No já ještě zdaleka nemám hotovo, nicméně hrát se na to už dá a když
zbyde čas, spíš hraju než stavím...

Jako koncový stupeň jsem nakonec použil modul TIPA PT006
(http://www.tipa.eu/cz/stavebnice-tipa-pt006-zesilovac-2x100w-s-tda7293stavebnice/d-86223/),
do 4 Ohm zátěže to nacpe zhruba 80 W, což mi zatím stačí (problém je
spíš mizerné repro). Pravda je, že kolega má 30 W kytarové kombo a úplně
v klidu mi tu basu zahluší.

Předzesilovač mám v klasickém neinvertujícím zapojení TL072, na vstupu
odpor 1M. Překvapilo mě, jak málo signálu z basy leze - zhruba je to
kolem 10 - 30 mV, z el. kytary leze řádově víc.

Pak následuje kompresor, na tom zatím pracuju. Vyšel jsem z klasického
zapojení s fotorezistorem a LED, nakonec ale spíš použiju FET, něco jako
http://www.montagar.com/~patj/soulprch.gif
<http://www.montagar.com/%7Epatj/soulprch.gif>

Další je ekvalizér - řeším jen hloubky a výšky, používám zpětnovazební
Baxandall. Zatím jsem necítil potřebu ladit ve více pásmech, stejně
většinou hraju se vším na středu.

A to je vše. Původně jsem chtěl udělat ještě zkreslený kanál, ale
nakonec to budu řešit krabičkou.

Jak se ukázalo, největší problém bude repro. Zatím jedu na 2x ARN6604 v
uzavřené bedně cca 40 l, abych alespoň odzkoušel zesilovač. Zvuk není
úplně špatný, ale mají dost malou citlivost a ukrutně málo výšek. Další
verze bude mít zřejmě
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Basslite_S2010 ,
ale pořád váhám. Přestože je to jeden z nejlevnějších rozumných repráků,
cena mě pořád trochu odrazuje. Bedna mi s tímto reprem vychází
bassreflexová zhruba 60 l.

Celkově se snažím udělat kombo co nejjednodušší. Mám taky malinké
kombíčko Roland Micro Cube Bass RX, to má mraky různých efektů, ale ve
finále vlastně nic z toho nepoužívám, mám rád jen čistý tón nástroje.
Hodí se integrovaná ladička, ale přijde mi, že není úplně přesná, resp.
má jen tři LED a ta indikace je taková hrubá, pořád to někam skáče.
Fajnová věc na cvičení je integrovaný metronom a jednoduchý automatický
bubeník, do velkého komba ale nic takového dělat nehodlám - nic nebrání
to malé kombo použít jako signálový procesor a velké kombo jen jako
zesilovač.

JMN