OT vikend (Elektronika do auta)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Leden 19 14:45:22 CET 2013


Zdravím,
  no, ono to rozpětí teplot je větší.
  Tyto staré motory bylo zakázáno zatěžovat a dokonce jít s nimi do větších
otáček, dokud se neprohřály. Mám motor Slávia 2ST120 (používající některé
komponenty, např. válce a písty, stejné jako ve V3S) a v jeho manuálu je
jasně uveden postup spouštění s tím, že při teplotě -5C je třeba nechat motor
prohřát na volnoběh nejméně 10 minut, než se smí jít na pracovní otáčky a
zatížit jej. 
  Důvodem nebude mazání, protože např. u tohoto motoru se doporučuje před
vlastním startem motor protočit s dekompresí, aby se předmazal a aby se
tím obnovila olejová vrstva na stěnách válců, která pomáhá těsnit a tím zvyšuje
kompresi. Start je pak snazší.
  Takže - pokud jsou ocelové části navrhovány pro práci např. při 90C, což je
správná pracovní teplota výše uvedeného motoru, při startu při -20C jde o 
110C rozdíl a to už se ten materiál asi opravdu chová jinak. 
  Zdraví Pavel

> Tahle veta mi nejak vrta hlavou. Opravdu je, pri tom, jake teplotni rozpeti 
> je schopna ocel, litina nebo ostatni technicke kovy snaset, nejaky znatelny 
> a podstatny rozdil v pevnosti materialu pri +30°C nebo treba pri -15°C? Z 
> pohledu obsluhy to chapu, tech plus tricet je vyrazne snesitelnejsich, nez 
> tech studenych patnact, kdy _u obsluhy_ hrozi, ze ji nejaka podstatna 
> soucast upadne :)
>
> V mrazech bych cekal spis ztuhnuti maziv a s tim spojene problemy (jakoze 
> treba ojnicni lozisko prestane loziskovat a nasledne se ojnuce podiva bokem 
> motoru ven, protoze se na klice neprotoci), ale ne, ze se mi ta ojnice 
> rozsype na prvocinitele.
>
> Vi o tom nekdo neco?
>
> Pavel Kutina
>
>
> ----- Original Message ----- From: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Sent: Saturday, January 19, 2013 11:44 AM
> Subject: Re: OT vikend (Elektronika do auta)
>
>
> On ten éter
> dělá při výbuchu velké rázy (hoří rychle, na rozdíl od nafty) a na mrazem
> prokřehlý motor je to opravdu velká zátěž.
>
> Zdraví Pavel
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list