Nabijecka Li-xx

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Únor 3 13:16:59 CET 2013

From: "Admin HWnews" <hwnews na cncnet.info>
> Hmm, takze to cele jen kvuli tomu, abyste nepodvybil jeden z clanku
> baterie?
> Tohle preci resi zarizenicko v cene jednotek USD, vazici par gramu a
> snadno umistitelne i do lehkych modelu letadel - ktere zapojite do
> servisniho konektoru a ktere hlida kazdy clanek zvlast. Funguje to
> naprosto spolehlive.

No to já vím, ale prostě mi to přijde jako poslední možnost, kdyby to nešlo
jinak. Mnohem víc by se mi líbilo, kdyby to bylo součástí regulátoru a ten
by podle toho omezoval výkon.

> Nedovedu si predstavit bez toho dnes pustit baterky do provozu. Dalsi vec
> je, ze lixx jsou takove potvory, ze to ktera padne prvni muze rozhodnout i
> jen to, ze vezete model v aute prazi na nej slunicko, ale je jeden clanek
> teplejsi.

No to ovšem zas tak moc nevadí. Teplejší článek má prostě menší vnitřní
odpor, takže napětí při zatížení samozřejmě víc klesá u studeného. Jenže
pokud nedošel náboj, tak nižší napětí nevadí. Je-li náboj ve všech stejný,
tak nic fatálního nehrozí.

> Pak nemusite nic dalsiho resit a nabijet beznou klasickou nabijeckou,
> ktera balancuje

No já nic dalšího nechtěl řešit, jen mě zajímalo, jestli se dá koupit
nábojově balanční nabíječka. Ta co mám teď, byla nejlevnější a tak je jen na
230 V, navíc nabíjí dost pomalu. Ale když už novou, tak proč ne s lepším
balancováním?

No tohle byla hlavně reakce na:

> dnesni balanecery to rovnaji prubezne - takze to neni tak, ze by se nabily
> dva clanky a pak se cekalo az dojde ten posledni a mezitim se palila
> energie

Jsou dvě koncepce napěťově balančního nabíjení:
1. Sériové napájení s proudovým a nepěťovým omezíním a paralelní omezovače u
každého článku. Jednoduché, ale ke konci může v závislosti na dalších
okolnostech i dost topit. Případně složitější modifikace, kdy se energie z
omezování rekuperuje do zdroje, aby se využila pro další články.
2. Každý článek nabíjen ze separátního měniče. Jednoduché, zbytečně netopí,
ale drahé.

V obou případech to z pohledu každého článku vypadá tak, že je nejprve
napájen stabilním proudem a až napětí dosáhne 4,2 V, proud začne klesat tak,
aby toto napětí zůstalo. Tedy stejně, jako kdyby byl napájen ze zdroje s
proudovým a napěťovým omezením. Nabíječka článek prohlásí za nabitý, až
proud klesne pod výrobcem zvolenou hranici. Někdy nabíjení pokračuje do
doby, než se pod touto hranicí nacházejí všechny.

V mém případě je začátek stejný, ale společný proud začne klesat, až první
článek dostáhne 4,2 V. Pro nejmenší článek je tedy situace stejná, jako při
tradičním nabíjení a ostatní se prostě nenabijí na plno, protože by to
stejně k ničemu nebylo.

Závěr: Zkusím to někdy postavit a uvidí se. Nakonec mi vyšlo, že to bude i
levnější, než tradiční nabíječka stejné technologické úrovně. Proto mě
zajímalo, zda na to není nějaký patent, který by bránil levné sériové
vyrobě.

PH