Zarovka

Petr Simek psimek na jcu.cz
Neděle Srpen 4 10:21:36 CEST 2013

On Sun, 4 Aug 2013, Vláďa Anděl wrote:

> je do opravdu do žluta, trochu bělejší než žárovka - asi jako halogenka. Když
> se podíváte jak testují fotografové kvalitu světla nebo barevných materiálů,
> dělají to také podle barvy pleti. U těch starých ledek s CRI 80, které jsou
> růžové, jsem měl u pleti takový pocit jako kdyby to bylo víc do modra, i když
> celkově ve spektru té modré zas tolik nebylo (jinak by to nebyla teple bílá).
> Tady ten pocit nemám vůbec, barva pleti je přirozená jako ve světle žárovky.

Tak to je zajimave - prozradite kde jste je nakoupil ?

> Taky když se podíváte na spektrum v datasheetu, povedlo se jim proti těm
> ledkám s CRI80 snížit maximum na modré, téměř vyrovnat ten dolík na
> modrozelené a snížit pokles na červené.  Myslím že to je nějaká nová generace
> luminoforů, někde v pojednání o ledkách o tom psali že se to dělá od roku
> 2012. Cree nabízí ledky s vysokým CRI už delší dobu, ale za úplně jiné ceny
> než Osram. Má to ale nižší účinnost než mají ledky s CRI 80. Oni udávají 194
> lm/700mA u té CQAR.EC s CRI 80 a 164 lm/700mA u CQAR.CC CRI 90.

No to je normalni - u LEDek maji nejvyssi ucinnost studene bile LEDky
s vyskokou barevnou teplotou. Diky tomu ze maji spektrum do modra
s kratkou vlnovou delkou ktera nese vetsi energii. Ze to je na koukani
uplne k nicemu (spis horsi) je druha vec. Na ucinnost bych tolik nehledel.

> Když kouknu do mého výpočtu, který je založený na hodnotách odečtených z
> grafů v datasheetu http://vaelektronik.cz/ledka.xls, CQAR.EC má při reálných
> možnostech chlazení (né při katalogové teplotě 25 st.C) při 700 mA 83 lm/W a
> při 1A 74 lm/W (při 300mA má 103 lm/W). CQAR CC má při 700 mA 73 lm/W, při 1A
> 65 lm/W a při 0,3A 90 lm/W. Na ledky žádná sláva, ale svítí to dobře.

Takze cca o 15% horsi ucinnost v lumenech na watt. Ale lumeny nejsou
vsechno, dulezita je i barevna kvalita svetla - muj subjektivni pocit
je, ze v tech modrych odstinech hur vidim detaily.