Zarovka

Neděle Srpen 4 09:24:53 CEST 2013

je do opravdu do žluta, trochu bělejší než žárovka - asi jako halogenka.
Když se podíváte jak testují fotografové kvalitu světla nebo barevných
materiálů, dělají to také podle barvy pleti. U těch starých ledek s CRI
80, které jsou růžové, jsem měl u pleti takový pocit jako kdyby to bylo
víc do modra, i když celkově ve spektru té modré zas tolik nebylo (jinak
by to nebyla teple bílá). Tady ten pocit nemám vůbec, barva pleti je
přirozená jako ve světle žárovky. Taky když se podíváte na spektrum v
datasheetu, povedlo se jim proti těm ledkám s CRI80 snížit maximum na
modré, téměř vyrovnat ten dolík na modrozelené a snížit pokles na
červené.  Myslím že to je nějaká nová generace luminoforů, někde v
pojednání o ledkách o tom psali že se to dělá od roku 2012. Cree nabízí
ledky s vysokým CRI už delší dobu, ale za úplně jiné ceny než Osram. Má
to ale nižší účinnost než mají ledky s CRI 80. Oni udávají 194 lm/700mA
u té CQAR.EC s CRI 80 a 164 lm/700mA u CQAR.CC CRI 90.
Když kouknu do mého výpočtu, který je založený na hodnotách odečtených z
grafů v datasheetu http://vaelektronik.cz/ledka.xls, CQAR.EC má při
reálných možnostech chlazení (né při katalogové teplotě 25 st.C) při 700
mA 83 lm/W a při 1A 74 lm/W (při 300mA má 103 lm/W). CQAR CC má při 700
mA 73 lm/W, při 1A 65 lm/W a při 0,3A 90 lm/W. Na ledky žádná sláva, ale
svítí to dobře.
Anděl