OT: Co je skodlive - bylo odolnost FV panelu proti provozu naprazdno

Pátek Říjen 12 12:32:47 CEST 2012

No pro přesné vyhodnocení bych musel počítat plochy pod tou křivkou,
nejspíš to ten spektrometr bere lineárně, takže násobit křivkou
citlivosti oka. To ale fakt dělat nebudu, pro hrubý odhad a názor mi to
takhle stačí. Jinak neporovnáváme jak píšete 200 a 600 lm, protože oba
grafy jsou poměrné - v % z maximální hodnoty. Takže stačí aby měřidlo
bylo lineární (což křemíková fotodioda určitě je) a můžete vesele
porovnávat. Jediné co z principu není lineární, je měření spektra
foťákem a difrakční mřížkou (CD) protože ten foťák přes gama křivku
převádí rozsah čidla třeba i 12 bitů do 8 bitů v JPG. I na to prý jsou
programy, jak tuhle hrůzu zpětně zkalibrovat.
Při pokusech s osvětlovacíma ledkama jsem ale pochopil, že snaha o
měření spekter v amatérských podmínkách je k ničemu a i když jsem si
před luxmetr dal filtry RGB (želatinové ORWO pro aditivní barevnou
fotografii) a měřil jsem poměr složek R/G/B, vyšlo mi že obyčejná
žárovka má víc modré než halogenka (měřeno v místnosti i s odrazama) a
ledka, která mi vyšla zhruba stejně jako žárovka, měla úplně jiný odstín
světla. Je to asi stejný problém, jako když v začátcích barevné televize
byl problém převést film na video. Základní barvy filmu a videa byly
různé a korigoval se ručně každý záběr zvlášť. Takže víc než nějakému
měření věřím tomu co opravdu vidím.
Anděl