LCR meter - konstrukce

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Březen 14 23:02:56 CET 2012

>Ale já myslím, že má, by jsme se soustøedili jen na polarizované
>kondenzátory...

Pan kolega Hutta hlada viacmenej funkcnu, odskusanu konstrukciu. My tu len plkame... ;-)

Ale ak by som bol na jeho mieste, tak by som asi najskor skusil postavit niektoru z tych zverejnenych konstrukcii, najlepsie taku, kde je k dispozicii aj zdrojak. Potom by som sa pokusil geret pouzivat a nasledne modifikovat firmware podla mojich predstav. Ak by sa dalo, pokusil by som sa vylepsit aj povodnu metodu/hardware. Az potom by som sa pokusil o nejaku z gruntu novu, vlastnu konstrukciu.

Lebo nech sa to uz paci alebo nie, cele to dnes stoji a pada na tych jednocipoch. Pochopenie principov je dolezite a to je jedna vec, zvolenie metody a konstrukcia hardwaru je dolezite, a to je druha vec; lenze napisanie softwaru tak, aby to vsetko dali dohromady, a aby to bolo este aj pouzitelne, tak to je vec tretia, bez coho tie prve dve su uplne zbytocne, a bohuzial v tejto tretej veci je najviac tej drobnej mravcej prace.

Zase je pravda, ze ta najbeznejsia metoda, kde je merany prvok sucastou oscilatora a meria sa jeho "rozladenie", je asi pomerne beznadejna co sa tyka vylepsovania. Verim tomu, ze by sa aj s tym oscilatorom dalo pohrat, cojaviem trebars menit jeho frekvenciou zmenou prvkov, menit zataz a sledovat zmenu amplitudy, alebo tak nejak; ale ze by som vedel z fleku povedat, ako s tym ziskat tie "parazitne" parametre neidealnych prvkov, no tak to nie. Mozno sa to da, ale asi to nestoji za namahu.

Z ostatnych metod, k comu existuje aspon akotak hotova konstrukcia, mozme spomenut teda ten Zajicov ESR meter (ktora by mozno mohla posluzit ako hardwarovy zaklad do prvych experimentov, bohuzial firmware nie je k dispozicii takze si to treba odsimulovat a odexperimentovat zgruntu), a este som kdesi videl nejaky ten "supertester" ktory vedel aspon C merat z nabijacej charakteristiky (co je dost podobny princip). Mozno sa najdu aj ine, treba poguglit.

No a mozno nakoniec ani nie je take dolezite robit RLC merak ako taky - v praxi pouzitelnych a amatersky postavitelnych merakov resp. kombinacii je viac. Nedavno som napriklad bez odozvy nadhodil curve tracer...

 ---

Teraz naspat k neplodnej diskusii :-)

>A jak jinak [merat zvod elektrolytu] než "ohmmetricky", tedy zdrojem ss proudu s omezeným napìtím

No, kedze sa ten C od toho R neda oddelit, rozhodne nie "ohmmetricky" (a to este mam vyhrady k pojmu "zdroj ss prudu" v beznych merakoch, ale to je zase ina debata). (Inak ani nejde o to obmedzit prud, ako skor prikon. Ten zvod asi nema prilis zmysel merat pri malych napatiach v oblasti zlomkov volta.) Napokon sa ohmmetricky/siemensmetricky neda merat ani ten seriovy parazitny Rs, vsakano; a nie nahodou sa v tych beznych merakoch nemeria Rs ale ESR (do coho je nenapadne zahrnuty aj Ls a bohvieco este). Znova by som si musel sadnut a nakreslit si to a pocitat, ale v konecnom dosledku sa to asi zvrhne na meranie nabijacej/vybijacej krivky v porovnani s "idealnou". Ale kebyze to seriozne chcem merat, mozno zistim, ze je to blbost, a treba nieco ine, neviem.

Ja som nechcel rozoberat ci navrhovat nejaku konkretnu metodu na meranie niecoho konkretneho, len som chcel poukazat na to, ze merak s ambiciami musi pocitat s viacerymi metodami na meranie viacerych parametrov roznych realnych suciastok, ktore sa v praxi vyskytuju, pretoze si myslim, ze ambicie amatera by v tomto pripade nemali byt rovnake ako u "klasickych" merakov (t.j. absolutna presnost pri pomerne uzkej specializovanosti), ale skor v oblasti experimentovania a praktickej pouzitelnosti, k comu mi skor sedi vsestrannost a prepracovana ergonomia, aj na ukor absolutnej presnosti.

>Minimalismus je správná cesta (chcete-li nìco konkrétního dokázat a ne
>jen debatovat), to pochopíte až s vìkem ;-) Pøirovnání ke sportovnímu
>rekordu mi tu silnì nesedí, spíš bych øekl, že autor prostì jen ví, co
>dìlá a umí to.

Na toto budeme mat asi odlisny nazor uz natrvalo, a asi si ho navzajom neovplyvnime... :-)

>Ad pulsní buzení: vždycky jsem byl vychováván k vìdomí, že analýza v
>kmitoètové a èasové oblasti je duální (zamìnitelná, jak
>chcete....nebazírujme na slovíèkách).

Neviem, to si znova treba sadnut a ratat a merat... Ja som nikde nepovedal, ze pulzne/v case je zle.

Teda ano, nejaky vztah medzi nimi samozrejme je, ale je v skutocnosti hrozne zlozity; to, ze sa to odbavi nejakymi matematickymi transformaciami to neznamena, ze sa da meranie v jednej oblasti jednoducho interpretovat v tej druhej, a uz vobec nie, ze z toho vypadnu zmysluplne a pouzitelne vysledky pre nejake konkretne prvky. Napokon to iste pisete v dalsom:

>Samozøejmì nìkdy je vhodnìjší ta,
>nìkdy ona, ale myslím, že právì u RCL metru (možná spíš analyzátoru
>impedance ;-) ) lze použít obì a mohou se vzájemnì doplnit.

"Vzajomne sa doplnit", ved to je prave to co hovorim, ze treba mysliet na viacero moznych metod, a nie sa snazit priviest jednu do dokonalosti a potom ju nasit na vsetky mozne pripady co sa vyskytnu v praxi.

  ----

>JO A PANE KOLEGO: NEŠLO BY KONEÈNÌ NÌCO UDÌLAT S TÍM KÓDOVÁNÍM VAŠICH
>MAILÙ VERSUS ARCHIV? Už jsem to (možná i víckrát) psal, teï zkouším
>Unicode, uvidíme (pokud budete reagovat)...

Nie, neslo. A Unicode nepomoze. Jedine co pomoze je, ze sa obmedzite na Western znakovu sadu a kodovanie (ISO 8859-1) (v praxi to je vzdat sa makcenov a dlznov, je asi blbost pouzivat len niektore z nich).

Teda samozrejme v teorii ide vsetko. Ten dominantny klient, ktory (najma na konferu) pouzivam, je Ultrafunk Popcorn, ktoremu autor ukoncil vyvoj a ktory ma napevno kodovanie Western; ak mi ponuknete klienta s rovnakou funkcionalitou (t.j. minimalisticky POP3+SMTP klient, ktory maily neuklada lokalne a je maximalne neintruzivny v systeme), pripadne ak ho dokazete Vy alebo ktokolvek iny zmodifikovat (zdrojaky su zverejnene) tak, aby pouzival nejako nastavene kodovanie, tak sa velmi rad toho stareho vzdam... :-)

wek