LCR meter - konstrukce

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Březen 14 13:27:52 CET 2012

Predostieram, ze tato vetva debaty uz nema nic spolocne s praktickymi navrhmi pre pana kolegu Huttu.

Hovorime o tom, co by mohli byt klucove momenty takeho amatersky postaveneho meraku s profi ambiciami (t.j. nad 100kHz ;-) )...

>Napí¹u (mírnì chaoticky) nìkolik faktù:

A ja k nim niekolko chaotickych odpovedi :-)

>1) u "výkonového" pou¾ití elektrolytù, co¾ si troufám tvrdit, ¾e je v
>souèasné dobì dominantní, je rozhodující Rs (ESR), nikoliv Rp. Èasovaèe
>s RC obvodem pro dlouhé èasy jsem opustil i já, a to u¾ je co øíct ;-)

To je mozne; kazdopadne je zvod vyznamnym faktorom elektrolytov a im pribuznym (t.j. tantalov), a su aplikacie, kde je dolezite ho vediet (napr. u roznych referencii (to je miesto kde som sa s tym onoho casu vobec prvykrat bolestne stretol), resp. pri nizkospotrebovych obvodoch).

Ale co je najdolezitejsie je, ze zmerat ho je pomerne jednoduche, a tak by bolo skoda ho u meraku s ambiciami nemerat... :-)

>2) takto je tedy vhodné elektrolyty mìøit, jinými slovy svod je a¾ nìkde
>na x-tém místì. První je kapacita, prakticky na stejné úrovni je ESR. K
>tomu mìøení DC odporu: abych jen neteoretizoval, vzal jsem nový, nicménì
>del¹í dobu v ¹uplíku le¾ící low ESR elektrolyt 330M/35V a pøipojil ho k
>ohmmetru na rozsahu 200k, postupnì v obou polaritách. Nevìøil byste, co
>se takto (ne)dá zjistit ;-)

Taketo praktizovanie ma najvacsi problem v tom, ze u bezneho meraku sa odpor meria "nejako"; tomu samozrejme zodpoveda aj "nejaky" vysledok, ked s tym nemeriate cisty rezistor.

>3) prakticky v¹echny polarizované kondenzátory sná¹ejí bez po¹kození
>napìtí opaèné polarity, pochopitelnì jen do urèité velikosti (velmi
>hrubé zobecnìní: do stovek mV). Tím spí¹ doèasnì, myslím po dobu mìøení.
>Není tedy tøeba pøedpìtí a lze mìøit malým AC.

Obvykle sa da, ale nie je to ono. Nezabudnite, mame ambicie... :-)

>Pokud je elektrolyt tøeba
>dlouhým skladováním depolarizovaný, stejnì mu oním chvilkovým pøedpìtím
>nepomù¾ete, je tøeba formování po del¹í dobu.

Toto je vynikajuci namet: metody a metodiky doplnit aj o meranie depolarizovanych C.

>4) mìøidlo s "vysokou inteligencí", co se bude dle nìkterých projevù
>mìøeného objektu samo rozhodovat, jak dál, je nejlep¹í cesta do pr....
>;-) Co souèástka, to originál a snad nemusím pøíli¹ rozvádìt v¹echny
>variace, permutace a kombinace vlastností, které mohou vést k naprosto
>mylným závìrùm. Jinými slovy: v¾dy je tøeba inteligentní obsluha se
>znalostí vìci, která si mù¾e pøíp. nechat pomoct automatem (samozøejmì
>vypínatelným).

Suhlas. V podstate staci inteligentna "napoveda" (vypracovana metodika, ktorou moze sprevadzat sam merak).
Musi sa vsak pocitat s roznymi scenarmi; a tomu musi byt prisposobeny aj merak, t.j. jednotlive metody musi podporovat.

>5) obecnì se mi metoda mìøení pomocí generátoru, A-D pøevodníku a
>software velmi líbí, proto¾e vlastnì vychází z teoretické definice
>impedance a umo¾òuje zároveò znaènou pru¾nost bez zbyteènì rozsáhlého
>HW. To pí¹u jako známý "nepøítel" MCU, abych ukázal, ¾e uznávám
>aplikace, kde jsou procesory na místì...

>Je¹tì konkrétní pøíklad z praxe: podívejte se na Zajícùv tester ESR
>kondenzátorù, my¹lenka je dokonalá a realizace je¹tì lep¹í. Nemìøí se
>sice vektorovì a øada vìcí se zanedbává (tak¾e to nelze brát jako
>komplexní mìøení uva¾ované vý¹e), ale ten princip je prostì funkèní a
> [...]

Naopak, to je podla mna ukazka jednouceloveho zariadenia (resp. zariadenia s obmedzenym pouzitim), kde pri realizacii sa autor trocha samoucelne sebarealizoval v oblasti minimalizmu. Vysledok je sice obdivuhodny, ale asi ako sportovy rekord vs pohyb ako sucast zdraveho zivotneho stylu sirokych vrstiev spolocnosti. Mozeme o danej konstrukcii diskutovat ako moznom namete pre dalsiu "metodu" (t.j. co sa da vytlct z pulzneho "budenia" ako protiklad k "sinusovemu"), ale tadialto cesta k sirsie pouzitelnej konstrukcii nevedie.

 ----

Podciarknute, zratane:
1. najprv treba prebrat prvky, ktore by sme chceli merat, a ich vlastnosti
2. potom treba zvazit, akymi metodikami sa tie vlastnosti daju charakterizovat
3. potom treba zvazit, ake metody pouzit (pricom zdoraznujem mnozne cislo)
4. velmi dolezita aj ked s radostou zabudana je aj ergonomia

Sustredit sa na jednu metodu a pilovat ju do dokonalosti, a az potom skumat, na co by mohla byt vhodna, je podla mna nespravna cesta. Toto moze robit HP/Agilent a spol., a na ucely preco tie meraky oni robia je to dobre a spravne; ale tu je ten ucel iny.

wek