LCR meter - konstrukce

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Březen 13 12:47:34 CET 2012

Nesouhlasím. Neberte to jako kritiku (známe se, byť jen virtuálně ;-) ),
ale myslím, že jste momentálně nechal zvítězit teorii nad praxí (resp.
nad skutečností).

Napíšu (mírně chaoticky) několik faktů:

1) u "výkonového" použití elektrolytů, což si troufám tvrdit, že je v
současné době dominantní, je rozhodující Rs (ESR), nikoliv Rp. Časovače
s RC obvodem pro dlouhé časy jsem opustil i já, a to už je co říct ;-)

2) takto je tedy vhodné elektrolyty měřit, jinými slovy svod je až někde
na x-tém místě. První je kapacita, prakticky na stejné úrovni je ESR. K
tomu měření DC odporu: abych jen neteoretizoval, vzal jsem nový, nicméně
delší dobu v šuplíku ležící low ESR elektrolyt 330M/35V a připojil ho k
ohmmetru na rozsahu 200k, postupně v obou polaritách. Nevěřil byste, co
se takto (ne)dá zjistit ;-)

3) prakticky všechny polarizované kondenzátory snášejí bez poškození
napětí opačné polarity, pochopitelně jen do určité velikosti (velmi
hrubé zobecnění: do stovek mV). Tím spíš dočasně, myslím po dobu měření.
Není tedy třeba předpětí a lze měřit malým AC. Pokud je elektrolyt třeba
dlouhým skladováním depolarizovaný, stejně mu oním chvilkovým předpětím
nepomůžete, je třeba formování po delší dobu.

4) měřidlo s "vysokou inteligencí", co se bude dle některých projevů
měřeného objektu samo rozhodovat, jak dál, je nejlepší cesta do pr....
;-) Co součástka, to originál a snad nemusím příliš rozvádět všechny
variace, permutace a kombinace vlastností, které mohou vést k naprosto
mylným závěrům. Jinými slovy: vždy je třeba inteligentní obsluha se
znalostí věci, která si může příp. nechat pomoct automatem (samozřejmě
vypínatelným).

5) obecně se mi metoda měření pomocí generátoru, A-D převodníku a
software velmi líbí, protože vlastně vychází z teoretické definice
impedance a umožňuje zároveň značnou pružnost bez zbytečně rozsáhlého
HW. To píšu jako známý "nepřítel" MCU, abych ukázal, že uznávám
aplikace, kde jsou procesory na místě...

Ještě konkrétní příklad z praxe: podívejte se na Zajícův tester ESR
kondenzátorů, myšlenka je dokonalá a realizace ještě lepší. Neměří se
sice vektorově a řada věcí se zanedbává (takže to nelze brát jako
komplexní měření uvažované výše), ale ten princip je prostě funkční a
použitelný nejen na kondenzátory.

---
Jirka