Patecni OT: druha veta termodynamicka

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Pátek Červen 29 16:25:21 CEST 2012

Tohle je jedno z mojich oblibenych temat. Dospel jsem k nemu pri koupi
zmrzliny (deckam na oslavu vysvedceni) a naslednem cekani v mestke doprave
(tedy spise opaku dopravy).

Prvni vetu asi znate: je to zakon zachovani energie.

Druha veta je vsak zajimavejsi a rad se k ni obcas vracim pri premitani nad
otazkami zivota, vesmiru a vubec (42).

Popularne receno lze druhou vetu termodynamickou formulovat tak, ze "teplo
nemuze samovolne prechazet ze studenejsiho telesa na teplejsi" (me by se to
zrovna s tou zmrzlinou hodilo).

Urychlim-li cestu utvarenou vzdelanim a dospeju-li na vysokou skolu, objevi
se Boltzman a jeho pristup: "zpetny smer tohoto procesu neni principialne
nemozny, je vsak zanedbatelne malo pravdepodobny".

Tak se tesim, ze jednou povezu zmrzlinu,

                a ta se mi cestou nerozpusti, ale v horkem letnim dnu ji
dovezu jeste zmrzlejsi, nez byla v mrozaku (ale v aute od toho bude pekelne
horko :)

Bohuzel teorie rika, ze driv vyhraju ve Sportce, nez se mi to podari
zpozorovat. Ale sance tu je! Krasne prazdniny vam preji.

JM