Patecni OT: druha veta termodynamicka

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Červen 29 17:14:24 CEST 2012

Zdravim,
  ano, v tomto duchu jsem cetl hezkou povidku, kdy na fyzikalni prednasce
profesor vysvetloval, ze nahodny termalni pohyb castic a z nich vytvorene hmoty
(ktery je jeste pozorovatelny jako Brownuv pohyb) by mohl byt s urcitou
pravdepodobnosti, ovsem dosti malou, nahodou orientovan u vetsiny castic telesa
stejnym smerem a pak by doslo ke spontannimu pohybu telesa timto smerem. A jak
to tak vykladal, posluchaci si vsimli, ze se vznasi pul metru nad zemi :-).
  Toz bych rekl, ze to neni taky vyloucene, ale bude to mit pravdepodobnost
zhruba stejnou jako spontanni ochlazeni zmrzliny za horkeho letniho dne :-).
  Jde jen o to, zda by te nahode nemohlo jit pomoci. Jedna hezka definice
nahody je, ze "nahoda je nepoznana zakonitost". Mozna, ze u techto "nahod"
to plati a pokud bychom casem zjistili, ze pomoci nejakeho pole ci podobneho
principu dokazeme pohyb castic nejak cilene orientovat/synchronizovat, bude
energeticka krize zazehnana a zmrzlina neroztaje, protoze tu termalni energii
vyuzije na to, ze nam bude sama pekne letat kolem pusy :-).
  Zdravi Pavel