Gelovky 12V - zrejme slusne

Jirka zaloha na volny.cz
Neděle Únor 19 19:36:18 CET 2012

> Pokud ma gelovka po delsim stani nizsi napeti nez 12V tak je na 100% po
> smrti - takze podle toho je jasne prvni sito.

To není tak docela pravda. Prošly mi rukama jiné (tentokrát nové) 12V
aku, které měly několik týdnů napětí cca 6 - 8V, byly tedy hluboce
vybité. Po jednom cyklu byly opět jako nové - měřeno pochopitelně přes
vybíjecí kapacitu, protože jedině to je relevantní.

Znova opakuju - stav aku lze s jistou přesností zjistit např. změřením
Ri (v nabitém stavu), mnohem lépe pak změřením jeho vybíjecí kapacity
ev. v kombinaci s měřením Ri. Svorkové napětí naprázdno je zcela
nevypovídající hodnota.

> A jak jsem psal - tak jsem vzal nahodne 2 z tech tri baterii a vykazuji
> stejne parametry pri nabijeni - UPSka je ochekovala (vyndane ze skrine -
> predtim nez jsem je dal na nabijecku) a normalne s nima najela.

UPS ty aku při zběžném testu nikdy "necheckuje" na skutečnou kapacitu,
je to zjevně (fyzikálně) nemožné. Takže se přitom spokojí i se stavem,
kdy mají té kapacity třeba 20% (a přitom jim významně nevzrostl Ri). To
se dá poznat až při dlouhodobém testu (běhu na aku až do vybití), což
UPS většinou taky umí, ale to jste zřejmě na mysli neměl, když jste psal
o testu před rozběhnutím, že?

Nemám potřebu se s Vámi hádat (to umím jinak, jak víte), jen bych rád,
abychom tu dodržovali nějakou úroveň odborných faktů.

---
Jirka