zase uroven skoly

Ales Povalac alpov na alpov.net
Sobota Srpen 11 09:29:54 CEST 2012

Dobrý den,

link na práci včetně posudků je
https://www.vutbr.cz/studium/zaverecne-prace?zp_id=22027 . Z hodnocení
můžete vidět, že vedoucí ani oponent nebyli příliš spokojení, je
podprůměrné. Student samozřejmě má možnost konzultací, jenže ne každý,
kdo studuje VŠ elektro, má o obor skutečný zájem. Šikovní studenti a
bastlíři mívají perfektní bakalářky a diplomky, hodnocené jako
výborné, včetně praktických realizací. Jenže takových studentů je u
nás hrubým odhadem 20% na bakalářském a 40% na inženýrském, a to jsme
na tom ještě dobře. Zbytek chce hlavně prolézt školou a dostat titul.

Student si vybral téma a to nějak zpracoval. U bakalářek není
požadovaná příliš vysoká invence, mnoho zadání požaduje jen vlastní
realizaci a prostudování problematiky kolem nějaké běžně známé
konstrukce. Hodně bakalářek je dokonce i jen o simulacích, aniž by
student získal nějakou praxi. Na diplomky už je laťka trošku výše.

Pokud jsou v práci doslova opsané celé rozsáhlé odstavce bez uvedení
zdroje, jedná se o plagiát. Asi každý rok to někdo zkusí, jestli to
neprojde. Zjistí-li to vedoucí nebo oponent při psaní posudku, je
student vyhozen od státnic, v poslední době navíc jde před
disciplinární komisi fakulty. Pokud ale Váš text aspoň mírně
přeformuloval a zároveň doplnil vlastním řešením (i když ne příliš
funkčním), neviděl bych to tak zle. Ale citovat odkud čerpal rozhodně
bylo jeho povinností.

Na URELu studuji a učím. Bohužel úroveň studentů stále klesá a i náš
ústav se tomu pomalu musí přizpůsobovat. Nicméně si troufnu říct, že
sdělovačka je jedním z nejtěžších oborů na FEKTu - právě proto, že
řada vyučujících prostě snižovat laťku nechce. Proto nám taky každým
rokem studentů ubývá - ostatní obory se přizpůsobují současné úrovni
rychleji a studenti prolézači to vědí. Bohužel.

Zdravím
Aleš Povalač