OT: Linux (na desktopu) a kompilace (bylo: Re: Alternativni firmware do routeru - SVN server)

Miroslav Pajpach pajpach na katedrala.net
Čtvrtek Listopad 3 10:39:00 CET 2011

Mnoooo... Když ten notebook poprve zapnete, tak musite mimo jiné odsouhlasit
licencni ujednani, pokud ho neodsouhlasite, nemate pravo vyuzivat SW (WINxx)
a tento v pocitaci nepujde spustit. Tudiz mate pocitac BEZ platne licence
WINxx, a muzete zkusit u dodavatele resit odpocet ceny této nepouzite
licence. Nikomu se do toho moc nechce, vcetne MS, ale pravo na to mate, a da
se to dotahnout do vitezneho konce, jak z ruznych zprav takovychto uzivatelu
vyplyva.
Co me se tyce, ja WIN pouzivam, takze jsem to nikdy resit nemusel. A spise
jsem narazil na opacny problem. Notebook který se mi libil nebyl s tou
spravnou verzi OS dodavan, tak jsem ho koupil bez OS a prikoupil licenci...

MP

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Thursday, November 03, 2011 8:49 AM
To: HW-news
Subject: Re: OT: Linux (na desktopu) a kompilace (bylo: Re: Alternativni

2011/11/3 zu1234 <zu1234 na seznam.cz>:

> Ano, po tom co si nechtě zaplatíte na nějaký OEM MS produkt ;-)

To není pravda. Když nechtě, tak si můžete koupit PC bez OS, na Alze
maj teď 764 notebooků v nabídce, z toho 92% je s Windows. IMHO nabídka
odpovídá poptáce. Máte tam 5% notebooků bez OS nebo s Linuxem (a asi
3% s MAC OS).

Další věc je, že pro výrobce potažmo pro prodejce jsou náklady na
licenci Windows poměrně malé. Častý argument je, že bez OS / s Linuxem
se dají koupit jenom levné a málo výkonné notebooky - ale když si
někdo kupuje opravdu drahý notebook, bude řešit nějakých 500-1000
korun za licenci Windows? Navíc takovou slevu vám dá snad každý
prodejce (=de facto máte Windows zdarma a dělejte si s nima co chcete,
třeba je smažte). A je třeba tohle málo výkonné?

http://www.alza.cz/fujitsu-lifebook-p771-d237915.htm
http://www.alza.cz/asus-k72dr-ty113-d191669.htm

Prodejce něco nabízí v dané konfiguraci a s daným SW. Berte nebo
nechte bejt. Proč nebojujete třeba proti analogovému modemu (nebo wifi
nebo CD / DVD...) tj. proti něčemu, co nepotřebujete a stejně to
musíte zaplatit? Že by to měli obšancovaný výrobci chipsetů pro
modemy?

P.K.