OT: software - zaujimave citanie

RV vicek.radek na cpost.cz
Pátek Říjen 1 10:55:07 CEST 2010

Uz jsem dvakrat smazal mail do tohoto vlakna a pokazde se cca po hodine
psani kousnul do "jazyka" a stiskl delete.

Nicmene co se tyka jazyku si myslim, ze dulezite je pouze to jake
uvazovani programator ma (jak mu to mysli a jaky ma nadhled). Vyber
samotneho jazyka je podruzny - kazdy ma nejake vyhody a nejake nevyhody,
ktere zvlast u projektu s dlouhym vyvojem (roky) stejne nejste schopni
obsahnout.

S tim souvisi i pocet chyb a treba zdanlive uplne blbe navrhy. Vim to
sam z vyvoje projektu, ktery tahneme uz od roky 1998 (v soucasnosti pres
500 verzi a 42MB zdrojovych kodu v hlavni casti programu bez podpurnych
SW a aplikacniho webu).
Za tu dobu jsem uz 3x museli menit DB struktury, SQL servery presly pres
nekolik verzi (Sybase ASE 11.5 ted uz ASE 15.3), ktere pracuji jinak a
umoznuji uplne jine veci, nez pred temi 12 lety. Nedokazu si predstavit
vizionare, ktery navrhne system tak aby splnoval pozadavky na system po
12 letech ze zadani jake ma v soucasnosti.

Co se tyka kvality progrmatoru tak se mi chce brecet a zaroven jsem
nasranej.
Mame hromadu zakazniku v prestiznich firmach, ktere maji dostatek penez
na zaplaceni kvalitnich IT pracovniku a vyvojaru. Stav je uz natolik
tristni, ze bezne se programuje v Excelu ja se dozvidame - nektere firmy
uz jsou tak zblble ze jedou vse pres excelovske tabulky (nechtejte ani
vedet ktere) s tim, ze na samozrejme pres tyto excely chteji vstupovat k
nam do systemu, ktery je plne automaticky. Kdyz jsme argumentovali tim,
ze ty dve pani (baby hnusny) nezarucuji, ze to, ze tam nebudou chyby tak
nam bylo receno, ze ani jedna chyby nedelaji (chybovost tech pani je 40%
jak se ted divam na pocet stornovanych zakazek). Samozrejme ze nedelaji,
kdyz cely system funguje tak, ze jedna pani pripise do excelu "neco" a
preposle mailem druhe pani, ktera opet pod prvni "neco" pripise druhe
"neco" aniz by cetla zbytek. Takto excel krouzi firmou az pristane na
jednom obrovskem sdilenem disku kde se vsichni prehrabuji a ktery je
zaroven pristupny i pres ftp (sahame si tam pro ty excely, prestoze mame
napsane vsechny mozne kanaly jak nam zakazku bezobsluzne i obsluzne
zaslat). Nechtejte vedet (ani nemuzu rict) co to je za firmu, ale nemala
cast HWnews jsou jejich klienti.

Tohle byl jen jeden priklad - mohu jich dat k dobru stovky. Uroven IT v
CR a zcela jiste i v zahranici (mame i zahranicni klienty), nemyslim ted
nejaky akademicky vyvoj, je zoufala.

Takze nejake diskuze o tom zda je ten nebo ten kvalitni
programator/jazyk je naprosto podruzna - v komercnim vyvoji backoffice
systemu to naprosto nehraje roli.

Ono to ostatne souvisi s celym upadkem spolecnosti - zamereni se na
okamzity efekt nikdy neprinasi pozitiva v dlouhodobem horizontu a o IT
to plati 100x.

Radek Vicek