Jak skladovat máslo (to opravdové, vzpomínáte?)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Listopad 23 13:47:51 CET 2010

Zdravím,
  tohle jsem jedl, ale bez piva. A nejlepší bylo, když ten tvaroh byl
z mléka doma udělaný. Postup byl tento:
  1) V obchodě se koupilo mléko do "bandasky" z konve, sám jsem tu
bandasku nosíval :-).
  2) Mléko se buďto svařilo, ale to se pak na tvaroh nehodilo, protože
když už bylo staré, zhořklo. Nebo se mléko nesvařilo, a...
  3) pokud se nespotřebovalo včas, začalo kysnout. Pak se převařilo,
čímž se dokončilo sražení tvarohu. Ten se odfiltroval přes plátýnko
(používaly se látkové pleny, které už nebyly třeba k původnímu účelu)
a zbylá syrovátka se ještě nechala vychladnout a vypila.
  4) Ten tvaroh se buďto osladil a snědl, nebo se udělala rozhuda apod.,
nebo se právě dal na talíř, mírně osolil (aby příliš mnoho soli nebránilo
biologické fermentaci), okmínoval a dal pod sklo (byl na to takový zvon,
právě jako na syrečky) a dal za okno na sluníčko.
  5) Za pár dní (závislé na teplotě a slunci) - obvykle tak do týdne -
tvaroh změkl, zežloutl a stal se z něj neuvěřitelně dobrý vyzrálý syreček,
který dneska nemáte šanci sehnat. Ten stačilo jen lehce dosolit a byla
to taková lahůdka, že vždy byla ihned pryč. Mělo to i typické syrečkové
"aroma".
  Mám obavu, že dnes budou chybět suroviny - dnešní potraviny jsou tak
nacpané chemií, že už podle mne neproběhne ten správný "zrací" proces
a ten tvaroh se zkazí, zplesniví, zežlukne, prostě bude fuj :-(. Šlo by
to asi z toho mléka, co se prodává v těch automatech přímo od krav, už
delší dobu si říkám, že bych si tam nějaké zase jednou po 40 letech
koupil, ale ještě jsem u žádného nebyl...
  S pozdravem Pavel