OT: Prosba o radu ohledne kamery

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Sobota Leden 30 12:55:01 CET 2010

Původní zpráva ze dne 30.1.2010 od HW CNCnet.info:

> Jenze abys vedel kde to mas strihnout musis to video prece
> prohlidnout.

Proč? Když chceš z 120 minutového videa vytáhnout 1,2 minuty, tak to
proklikáš a vybereš si ty tři scény velmi rychle.

> To me rozhodne prijde to nejhorsi a to co mi nejdele trva - tedy to
> ktere tri kousky 24s to z tech 120 minut jsou (navic vetsina scen
> netrva 24s viz teticka oblizujici miminko jako priklad).

Když pustíš video do Pinnacle, tak uvidíš hromadu okének podle scén.
Klikneš na scény, které tě zajímají a ty přetáhneš do výsledného
filmu. Nemusíš to pouštět celé.

> Tohle mam u fotky vyresene - tam vlastne pracuji uz rovnou se
> strihy, ktere jsem vyresil pri foceni.

Tak pak zase srovnáváš dvě různé věci? Když už si střihy děláš při
focení, proč by sis je nemoho dělat při natáčení videa? Jednoduše
natáčíš jen to, co tě zajímá a ne že postavíš kameru na stativ a
necháš ji běžet... Kamera má čudlík na spouštění a vypínání videa,
scény můžeš mazat přímo v kameře, klidně i stříhat v kameře.

> Ja nezpochybnuji to ze vlastni vystrizeni nahodnych tri sekvenci,
> otitulkovani atd. trva dlouho. U me a jak jsem zjistil i mych
> znamych je tohle rozhodne problem. Pokud jeste neco toci tak
> vetsinou se omezi na odstrihani zacatku a konci, kdy kamera brala
> podlahy, stropy nebo se zapomnela vypnout. ;-) Pak jsou to ovsem
> dlouhe a u full HD jeste silene objemne zalezitosti u kterych casem
> clovek stejne zacne pochybovat jestli je nesmaze, protoze se na to
> uz 5 let nikdo ani nekouknul.

Já jsem se také už 5 nebo 10 let nekoukal na fotky tak dlouho staré.
To je normální a je jedno, jestli jde o fotky nebo videa.

Co se týká uložení, to je jen otázka vhodného média. Na DVD 4,7 GB se
vejdou 2 hodiny záznamu v DVD kvalitě. Víc hodin v horší kvalitě.
Vypalovačku má dnes každý počítač a médium stojí pár kaček.

Pokud má někdo HD televizi a HD kameru a chce si dělat HD video, pak
BluRay disk 25 GB stojí asi stovku. BD-R/RE mechanika stojí dnes již
pod 5 tisíc.

Skladování home videí na DVD nebo BlueRay discích nevidím jako žádný
problém technický ani finanční problém. Je tu pak ale i další možnost,
skladovat je na pevných discích. 1 TB kvalitního disku se pohybuje
někde na 2,5 tisících. To znamená 12 Kč za 4,7 GB (DVD) nebo 63 Kč za
25 GB (BlueRay).

Například tu vidím u sebe v ceníku externí WD MyBook3 Essential 2TB
USB za 5 tisíc. Ty nízkonákladové internetové firmy ho budou mít jistě
ještě levnější. WD MyBook3 Studio 2TB USB/FW má i rychlý firewire a
stojí nějakých 6 tisíc. Pak jsou tu NAS zařízení často zde
diskutovaná, jejich cena dnes také není nějaká přehnaná, lze si udělat
i vlastní podle chuti v provedení nějaké ITX základní desky a třeba
operačního systému Microsoft Windows Home Server. A přidávat si tam
disky dle potřeby.

Na 2 TB se vejde 425 DVD 4,7 GB nebo 80 BlueRay 25 GB. To je kapacita,
která vystačí normální rodině úplně v pohodě.

Mimochodem, z běžné kamery vypadne cca 5 GB dat na hodinu záznamu, z
běžné Full HD kamery cca 10 GB na hodinu záznamu. To znamená, že na
disk 2 TB se vejde 400 hodin záznamu, případně 200 hodin záznamu z
Full HD kamery. To je hodně moc.

Analogie se zrcadlovkou. Když nafotíš 300 fotek v RAW, jsi na kapacitě
3-5 GB (pokud nemáš nějakou plečku nebo naopak nějaké dělo). Tedy
zabereš stejnou kapacitu jako při hodině natáčení běžnou kamerou. A
tak jako můžeš mazat fotky, můžeš i to video ořezat a smazat, co
nepotřebuješ.

> Fotky si prohlizeji sami z meho webu takze to jde mimo me - jen z
> Picasy dam hromadny export s rozlisenim 1024 na adresar mapovany na
> web. Nic dal neresim.

Na Picasa můžeš dát i video. Zrovna tak ho můžeš dát na Youtube nebo
na Facebook. Jedním kliknutím je to tam. Kde je problém?

> Na vybrane fotky mych kamaradu bez ohledu na obsah se koukam rad a
> casto, protoze hezka fotka je hezka i kdyz to treba neni zrovna muj
> salek kavy nametem.

OK, já tu třeba mám pár kamarádů, kteří plodí nádherné (podle nich)
černobílé fotky. Považují to za umění. Mně to nebere. Ale na video,
jak někdo spadl ze schodů, bych se podíval i na čenobílé :-)))))

> Dalsi nezanedbatelna vec jsou objemy tech filmu a jejich transport -
> treba s moji linkou a vlastnim serverem si muzu dovolit vystavit
> klidne 1GB soubor a at si to rodina sosa jak chce. Ale to je
> prestane samozrejme bavit i v pripade kratouckeho videa o velikosti
> 100MB takze to budu muset vypalit a CD/DVD dopravit k nim coz muze
> byt problem pokud babicka nebydli za rohem.

Tomu nerozumím. Za prvé, pokud se někdo chce podívat na video po
internetu, vybere se formát FLV pro online přehrání, přímo FLV
přehrávač vložený do webu. Video je malé a krásné. Snad ti nemusím
vysvětlovat... OK, jdi sem:

http://www.longtailvideo.com/players/jw-flv-player/

Nahoře si pomocí PLAY spusť to video (tu ženskou). Obtěžuje tě to
nějak zvlášť? Je to nějaké pomalé? Jedná se o 27 sekund záznamu ve
flash přehrávači. Toto video má velikost 2,4 MB. Podle mého názoru,
pokud tohle pošleš své babičce, a klidně to může mít 10 minut, nebude
to nejmenší problém.

A propos, neříkej mi, že ty jako pošťák máš problém s posláním jednoho
CD nebo DVD. To ti nevěřím, si děláš ze mě prdelky, co? :-) A co se
týká vypálení, to je otázka jednoho kliknutí.

> Kolega si koupil full HD kameru protoze cekaji v cervnu prvni dite.
> Uz ted je z toho nestastnej, protoze nevi kde ta videa bude
> skladovat - s perspektivou tech 20-30 let kdy snad pujdou prehrat a
> bude smysl se na ne kouknout.

Radku, video je soubor jako každý jiný, i jako fotka. Když se budeš
mít čim kouknout na fotku, budeš se mít čím kouknout i na to video.
Tyhle úvahy nechápu.

> Hehe, ze se lidi nekontroluji pred kamerou. Tak se koukni na
> jakekoliv video z nejake svatby, oslavy, jak lidi prestavaji jist,
> bavit se a otoci se do kamery a cekaji az ten REC zhasne.

Cože? Já tedy nemám ten pocit. To je přece hloupost. Teď naposledy
jsem natáčel na Vánoce a nikdo se mi do kamery nekoukal, všechny děti
se sápaly po dárcích a vřískaly. Tak nechápu :-)

> Moji kamaradi pak vetsinou pridavaji nejake vyjadreni at uz jde
> dotycny s tou kamerou do ...

Tak jestli natáčíš kámoše v hospodě, to se nediv, to možná dostaneš i
jednu do zubů. Ale jinak nechápu :-)

> U fotky je to zcela jiste jine - tam proste padne snimek a nejde
> vratit. Co ale udelas se zaberem kamery kde je prvnich 5s nez to
> dotycny zjisti prirozeny a pak zbytek zaberu ti kouka do kamery a
> ceka kdy to skonci. Proste ho vystrihnes protoze je nanic.

Ale tak to přece není. No co ti budu vyprávět :-)

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
ICQ: 21215917, Live: clexpert@clexpert.cz, Skype: callto://clexpert