OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Září 4 17:09:45 CEST 2009

> Puvodni  zprava  "Re:  OT  na  pátek I: Fyzika pro kuchaře" od "d.petr
> (hw-list@list.hw.cz)" z 4. září 2009, 16:39:02,
> msgid:769.917-13910-740239642-1252075142@post.cz (877 bajtu):
>
> dp> Proč,  to  nevím. Nikdy jsem to nezkoušel a neviděl, ale údajně se
> dp> dá  voda přehřát přes 100 C i podchladit pod 0 C. V obou případech
> dp> musí  být  v  klidu,  jinak  se to nepovede. Té přehřáté pak stačí
> dp> nějaký  impuls  a  rázem se jí vypaří tolik, aby teplota klesla na
> dp> 100  (což  může  být  malý  "výbuch"  s  nebezpečím  popálení). Té
> [...]
Zdravím,
  ano, dar přítele Papina doma máme, a to i díky tomu, že dosud neexplodoval,
ale při dosažení jeho pracovní teploty začne nejdříve slabě, pak stále
silněji "usykávat", což jest jasnou zprávou o tom, že je třeba pod ním
utlumit oheň tak, aby usykával "tak akorát".
  Zde chápu, že povrchový tlak a viskozita oleje (ikdyž při té teplotě už
ten olej zase tak moc vysokou viskozitu nemá) mohou zvýšit tlak v té vodě
tak, že teplota varu se o pár stupňů posune, ale stále mi není jasná ta
prudkost. To skutečně vypadá, že ta voda se dostává do stavu "přehřáté
kapaliny" a vypařovat se začne, až když k tomu dostane nějaký popud. Obvykle
se voda začne vypařovat na nějakých všudepřítomných nečistotách či usazeninách
nádoby; napadlo mne, že zde po nalití oleje došlo k tomu, že voda se oddělila
ode dna a vytvořila v oleji kapku, která plavala při dně, ale nebyla s ním
ve fyzickém kontaktu, díky čemuž nebyla s materiálem dna ve styku a hmota
oleje neposkytla ta "vypařovací jádra", kde by proces varu započal. Proto se
voda proměnila v páru prudce na základě nějakého jemného popudu.
  Zdraví Pavel Troller