Re: OT: Keramické nože

gatilo gatilo@centrum.cz
Pondělí Listopad 2 00:04:12 CET 2009

 1.11.2009, 23:37:25

Nedaji. (dobre) Noze zapadni provenience maji tvrdost cca 56-58 HRC a
ocilka cca 58-60 HRC. Japonske noze z ne-nerezavejici oceli maji 62-64
HRC, jsou tedy tvrdsi nez ocilka.
Bud by jste si musel vyrobit specialni ocilku o prislusne tvrdosti,
coz neni zase az tak velky problem. Staci zakalit kousek kulatiny z
HSS materialu (19 830 a pod). Nebo pouzit ocilku keramickou - bezne
komercne dostupna. Na male noziky je dobry i horak ze sodikove
vybojky - korund.
A nebo se pridrzet japonske tradice, neb odpovida vlastnosti
techto nozu. Kdyz prijde japonskej kuchar rano do prace, prvni vec
kterou udela je ze sedne a soustredene brousi noze na jemnem brusnem
kameni. Pokud v teto dobe vypukne valka, nebo prijde zemetreseni, tak
ho to nezajima. On proste pul hodiny brousi noze. Pak s nimy cely den
pracuje bez dalsiho osetrovani. To je rozdil oproti kuchari zapadnimu,
ktery obtahuje noze 3 krat za pul hodiny, ale pokazde mu to zabere tal
30 sekund.
Chce to ovsem poridit sadu vhodnych kamenu. Levnejsi jsou synteticke
treba http://www.naniwa-kenma.co.jp/trade/sharpening_stones.html, cena
cca 30 - 150 US$ za kus. Cti dbali japonec si obsem poridi kamen
prirodni, o velikosti cca 10*20*40 cm za kteri zaplati vic nez za
nove auto. Dodrzovat tradice je holt drahej spas.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz