OT: tiskove pdf

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Březen 27 14:57:32 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 27.3.2009 od Hradlo@atlas.cz:

> á - patrně chyba mezi mojí židlí a mojí klávesnicí :-/ Omlouvám se -
> stává se to maximálně jednou za 10 let ;-)

:-)

> Ještě mám dotaz k tomu Adobe Acrobatu. Dejme tomu, že mám PDF
> vygenerované z Wordu (mám i podklady v DOC/DOCXu). PDF i originál je
> na A4. (Je to obyčejná technická dokumentace - nic graficky
> náročnýho, žádnej spad, ale je tam sem tam obrázek.) Je z toho možný
> Acrobatem vygenerovat tiskové PDF velikosti A5?

Jiste.

> To znamená, jestli je možné:
> 1) Upravit rozměr stránky z A4 na A5.

Ano, treba takhle:

http://www.clexpert.cz/smeti/orez2/

> 2) Obrázky v PDF nahradit novými, respektive stejnými, ale v
> rozlišením vhodném pro tisk. (Představuju si něco jako, že v
> Acrobatu kliknu na původní obrázek, dám nahradit a vložim tam
> obrázek s většim rozlišením, nebo tak něco.)

Primo v Acrobatu to nejde. Jde to v tom Wordu, kdyz pises, ze mas i
podklady pro Word. Nicmene neni to nutne, pokud spravne prevedes DOC
do PDF. Je potreba nastavit, ze chces tiskovou kvalitu, pripadne si tu
kvalitu prevodu sam nastavit (prevzorkovani obrazku, komprese JPEG
apod.), to samozrejme take jde.

Acrobat ma pak specialni funkce pro tiskovou pripravu, umi vlozit
orezove znacky, umi ukazat jednotlive slozky barev, upravit barvy,
oriznout dokument apod.

> Jasný je, že to co popisuješ je celkem ideální stav. Volba tiskárny
> ale může záviset například na rozhodnutí obchodního oddělení,
> vedení, apod. nebo taky na ceně. Pokud je někdo o dost levnější než
> ostatní nabídky, ale chce ořezové značky, tak za ty prachy stojí za
> to pokusit se udělat ořezové značky :-)

Pokud je nekdo vyrazne levnejsi, tak by ti mel zacit na hlave blikat
majacek, rozhodne by to melo byt podezrele. Samozrejme, ze neni
problem udelat orezove znacky a treba to muze stat i za nakup Adobe
InDesign. Ale tady slo o konkretni pripad, ten tazatel znacky neumi,
nema s tim zadne zkusenosti a oni mu to vratili.

Tady muze navic vzniknout dalsi problem. Protoze to neumi, asi to
nikdy nedelal, tak to muze take pokazit. Uz proto by mel vybrat
tiskarnu, ktera bude vstricna a v takovem pripade provede 10x kontrolu
a vysvetli mu, jak to opravdu bude vypadat. Muze to totiz vypadat
uplne jinak, nez si predstavuje. Kdyz se delaji vetsi naklady, byva i
moznost byt osobne v tiskarne pri rozjezdu zakazky, aby sis primo
vizualne prekontroloval finalni vysledek.

Me se jednou stala take hezka vec. Pripravoval jsem kdysi davno prvni
grafiku pro me potistene obalky. Nemel jsem s tim zadnou zkusenost,
protoze do te doby mi vzdy vsechno delaly reklamni agentury a graficka
studia. Mel jsem spatne nastaveneho Corela a namaloval jsem cervenou
spravne, ale modrou spatne. Ja jsem to videl krasne modre. Prisla
korektura a na ni to bylo fialove. Ja jsem tam zavolal a rikam, ze to
vypada jako fialova, ale ze ja to chci modre, jestli to vazne bude
modre. Oni me ujistili, ze to bude modre, to je jasne. Za tyden prislo
15 tisic obalek a bylo to presne tak fialove jako v korekture :) Tak
jsem jim to hodil na hlavu. Za tyden od nich prisly nove obalky, uz to
bylo modre, ale byly vyrobeny z recyklovaneho papiru, coz jsem
vyslovne nechtel kvuli bordelu v obalkovacim stroji. Takze dalsich 15
tisic obalek jsem jim hodil na hlavu. Potreti se to povedlo.

Tohle se proste muze stat kazdemu, notabene kdyz s tim zacina. Levna
tiskarna to pak neuzna, nezaplati, ackoliv na to upozornujes pri
korekture. Na neco se vymluvi. Tahle tiskarna to uznala a hned dvakrat
na sve naklady predelala. Proto u ni tisknu obalky dodnes a nemam
duvod hledat jinde.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem