DLR a uspech v FSO prenosu s pohyblivym cilem

Petr Tošovský PetrTosHW@PTmodel.cz
Středa Leden 7 15:19:00 CET 2009

V texte:

Jan Waclawek wrote:
> To zameriavanie ma predpokladam aj nejake radiovy kanal je to tak?
Ne vzdy se pouziva, pro druzice staci efemeridy a vypocet z nich +
pomocne navadeci paprsky s odlisnou vlnovou delkou. Zde byl skutecne
pouzit pomocny radiovy kanal, ktery prenasi udaje z GPS v letounu, na
zemi se

> Pri tom pokuse tych 90km to islo aj cez nejaku vodu (mracna)?
Nebyl jsem tam ale podle fotografie vidite ze nebe bylo bez mracku.
Testovani s pridavnym utlumem jiste bude taky, ale musis rozumet ze ted
jde o dosazeni bombastickeho vysledku na zacatku. Kdo si to nekdy
zkousel pocitat, tak je mu jasne, ze kdyz jsou mraky tak nema sanci. I
kdyz jsou jiz projekty, kdy vyuzivaji pulzni lasery na jine vlnove
delce, ktere "razi" trajektorii komunikacniho svazku.

> Predpokladam, ze tych 90km musi byt aj zosuladene s koridormi lietadiel atd., predsalen tam nejake riziko pri tych optickych vykonoch bude.
Pro testy se pouziva oblast bez bezneho letoveho provozu, zadali se na
to specialni povoleni atd.

> Predpoklada sa v dlhodobej perspektive nejaka siet pozemnych stanic?
Ano samozrejme, ke kazde stratosfericke vzducholodi by mela byt v
idealnim pripade primo pod ni (nejmensi vzdalenost, nejmensi vliv
atmosfery) jeji pozemni stanice.

> Tiez by ma zaujimala uhlova presnost toho zameriavania.
Uhlovou presnost neznam, ale pro predstavu existuje druzice s optickym
vysilacem (neco od JAXA a z DLR maji TerraSAR), ktera se pouziva pro
testy prijmu. Kolega z DLR rikal, ze prijimaly signal ze vzdalenosti 800
km a sirka svazku byva obvykle max. 1m. Je to celkem komplikovany
problem. Zamereni probiha adaptivne, nejprve se vypocita zakladni smer a
nasledne se "skenuje" cilova oblast dokud nedojde k alespon nejakemu
prijmu a pak zacinaji fungovat zpetnovazebni algoritmy (pokud je na to
kanal). Hodne pomaha ze je obvykle znama trasa (u druzic).

> Ozaj, ten prenos bol duplex?

Ozaj to byl simplex. :-)  Vychazi to ze zadani projektu - prenos
fotografii z letadla na zem.

> Vravim, lepsie je toto diskutovat pri pive...

Asi ano, snad nekdy priste.

Tosa