automatizace na zeleznici

Vlastimil Wagner v_wagner@wagsoft.cz
Středa Únor 11 08:49:00 CET 2009

wrote:
> [...]
cela relikt
dopravy vlastnim

>To je k placi, protoze stat podporuje mototerorismus a sere
na hromadnou
>dopravu...

A taky by mohl přidat školství a učitelům
matematiky ;o) Ono totiž provozovat auto znamená nejen
náklady na benzín (což bohužel vidí hodně lidí
jako jediný náklad na cestování autem). Když si
člověk auto kupuje, musí počítat, že tuto
jednorázovou investici musí rozpočítat do najetých
km.

Takže:
A - pořizovací cena vozidla = například 400.000
Kč.
B - náklady na pojištění, povinné ručení,
servis, nové gumy, vodu do ostřikovačů, oleje a
pár dalších "drobností jako je občas nějaká ta
žárovka, potahy, myčka apod.". Za řekněme 5 let
než auto prodáme se to vyšplhá na minimálně
dalších 100.000 Kč - jen si to spočítejte
C - Prodejní cena ojetiny po 5-ti letech provozu
(řekněme 120.000 Kč)
D - Počet najetých km za těch 5 let než auto
prodáme - dejme tomu 120.000 km

Takže:
(A+B-C)/D = (400000+100000-120000)/120.000 = 3.16 Kč
/km jen v ceně vozidla a údržby

K tomu samozřejmě již ten zmíněný benzín.
Při průměrné spotřebě 7l/100km a ceně
řekněme 25 Kč/L je to cca 1.75 Kč/km

Celkem cca 5 Kč/km. Když to bude dražší auto, tak
samozřejmě ještě víc.

U vlaku je to nad 120 km 1.20 Kč/km pro jednoduché
nezlevněné jednosměrné jízdné. Pod tuto
vzdálenost je to okolo 1.40 Kč/km.

Mě to tedy vychází, že pokud nepojede auto skoro
plný (4 lidi), bude vlak vždy levnější ;o)

O slevách typu zpáteční, nebo zákaznické či
dokonce zakoupení tříměsíčního
kuponu nemluvě - čtvrtletní pro trasu 58 km mě
koncem roku stála 4274 Kč. Při 20-ti obousměrných
jízdách měsíčně mi to vychází na najetých
6960km za to čtvrtletí a tedy na cenu 0.61 Kč na km.
To by nás v tom autě muselo sedět 9 aby se to