Open source a freeware [ Was: Open source programator ]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Září 24 08:43:27 CEST 2008

> No vzdyt preci ano!!! Vy jste si nikdy zadnou knihovnu nekupoval?
>
> Vy myslite, ze ty knihovny vznikly lusknutim prstu? SDK je naprosto
> bezne poskytovan za uhradu a zcela bezne i po podepsani prislusne
> smlouvy. A i tak jsou to treba jen "binarky" knihoven a k nim prislusna
> dokumentace ja funkce volat. Nic vic.
>
> Zrovna ted delame webovou aplikaci, kde prijimame od lidi PDF soubory,
> ktere musime analyzovat - tu knihovnu si kupujeme a bude nas stat
> 50.000Kc a neni to nic jineho nez binarka pro C. Myslitem, ze by vyrobce
> [...]
Zdravim,
  moment, moment!!! Tady podle mne zase nekdo klade rovnitko mezi pojmy
"Open Source" a "Zdarma"! Ale tak to byt ani omylem nemusi! To je jeden
z velmi rozsirenych mytu, ktere skodi Open Source (dale OS) komunite.
To, ze zdrojovy text je otevreny, znamena, ze je mi k dispozici. Neni nikde
receno, ze musi byt zdarma. Jen musi platit rovnocenne podminky pro jeho
ziskani pro kazdeho. Zaplat, dostanes. Jakmile se dodavka zdrojoveho kodu
podminuje napr. podepsanim NDA, neni to OS, ikdyby po tom podepsani byl
ten zdrojak zadarmo. Pokud je ten kod siren napr. pod licenci GNU, mohu
jej po zakoupeni dale modifikovat a modifikovany produkt opet prodavat
s tim, ze v produktu musim uvest odkaz na puvodni produkt a na moznost
ziskani jeho zdrojoveho textu, a sve upravy mohu uverejnit napr. formou
patche. A pokud ma nekdo pocit, ze tim mohu "ukrast" nekomu jeho mnohalete
know-how a obohatit se jen malymi upravami, ktere muj produkt ucini
popularnejsim a tedy prodavanejsim nez ten puvodni, je to jen zdani -
puvodni tvurce muze implementovat tytez (nebo obdobne) upravy, zase
pridat neco navic a tim sve zakazniky ziskat zpet. Tomu se rika
konkurence a je to hybna paka vyvoje! Takze naopak, muj nazor je, ze
Open Source model, ikdyz placeny, podporuje konkurencni prostredi pri
vyvoji programu a je to velice zdravy jev!
  Vedle OS modelu existuje druha skupina, organizovana ve FSF (Free
Software Foundation), jejiz cile jsou obecne jine, nez je OS, a na skodu
mnohych jsou clenove obou skupin casto hazeny neznalymi "do jednoho
pytle".
  S pozdravem Pavel Troller