Open source programator, was: programator *ROM/MCU

Jan Puobis jpuobis@elnec.sk
Úterý Září 23 21:31:04 CEST 2008

Vazeny p. Rollfree,

dovolte mi vyjadrit sa k niektorym prehlaseniam z Vasho listu.

> Prispevek toho pana z Elnecu mi pripadal jako skolni ukazka toho, ze kdyz
> nekdo chce, tak hleda zpusoby jak to udelat. A kdyz nechce, tak hleda duvody
> proc to neni mozne.

Obavam sa, ze slovo "nechce" nie je vhodne v tomto pripade. Trvam na tom, ze podpora Linuxu by bola
pre Elnec ekonomicky silne stratova a nevidim teda nevidim rozumny dovod preco Linux podporovat.
Nevraviac o tom, ze to "nechce" mi znie manipulativne, ako keby to bola nasa povinnost a nerobime
to.

> Prece kdyby skutecne chteli svuj SW nejak otevrit, ale pritom si chteli ochranit
> sve know-how, tak mohli uverejnit napr. knihovny v binarni podobe, ktere
> by poskytovaly rozhrani na dost vysoke urovni. Tam je jiz know-how bezpecne
> skryto, a na druhe strane se to uz docela snadno pouziva.

Sice nerozumiem, co je myslene pojmom "knihovny v binarni podobe", ale akosi citim za tym "a ostatne
v zdrojovom kode gratis".

My chapeme software k programatorom ako celok, teda ku kazdemu obvodu patria ako algoritmy, tak aj
load/save (file/project) procedury, informacie k obvodu (drawingy puzdrenie, vysvetlenie znacenia
obvodu, ...) aj cele GUI - a ako celok by sme svoju pracu radi chranili a neposkytovali zdrojove
kody. Ak teda nic nemate proti tomu ;-).

> A protoze maji ten SW predpokladam napsany v C, tak preportovani techto knihoven z DOSu/Windows
> treba do Linuxu skutecne neni zadny dabelsky a neresitelny ukol.

Nechcem mentorovat, ale technik nepredpoklada - technik bud vie, alebo si zisti (napr. sa opyta).
Inak vysledky uvah mozu byt znacne nepresne, ba az tragicke. Nas SW je v Pascal/Delphi, takze
situacia s portovanim tych 3.5 miliona riadkov je trocha komplikovnejsia, ako uvadzate.

> A mimochodem chlubit se tim, ze stale pouzivam programy napsane
> v letech 1991/92 - nevim. Asi na tom neni nic spatneho, ale taky to neni
> nic k chlubeni a uz vubec to neni dobry duvod pro brzdeni dalsiho pokroku.

Znova citim manipulaciu - presnejsie vysmech - z Vasich slov. Dochadzaju Vam
argumenty?

Budem citovat co som skutocne povedal: "Korene nasho SW su z roku 1991/92 a algoritmy napisane z
tohto obdobia su stale funkcne.". Jedina chvala, ktoru tam mozete citit je, ze fungujeme od roku
1991 :-).

Ale k veci: osobne nevidim nic zleho na tom, ked sa algoritmus napr. pre EPROM 2716, vytvoreny v
roku 1991 pouziva doteraz, ked sa nezmenil ani obvod, ani programovacia specifikacia. Ale rad si
vypocujem dovod, preco by to tak nemalo byt.

K tomu "brzdeni dalsiho pokroku" tazko cosi dodat. Elnec je v pocte podporovanych obvodov tak na 2
az 3 mieste vo svete, takze to s tym pokrokom u nas zas tak zle nebude ;-).

> Predpokladam, ze vetsina lidi/firem, ktera stale provozuje nejaky zivy projekt,
> ho cas od casu vpodstate kompletne obmeni.

Paradoxne nas zakaznici skor ziadaju, aby sme menili programovacie algoritmy iba v naozaj nutnych
pripadoch, aby sa znizovalo riziko vnesenia chyby.

Prajm prijemny vecer.

S priatelskym pozdravom,
Jan Puobis
www.elnec.com