OT RE: bajkonur

Bc. Marek Pavlu pavlu@HWserver.cz
Úterý Říjen 7 23:27:24 CEST 2008

Tech 5 let je jen to o cem vim ja:), mozna je to jeste mnohem lepsi;)...

Jinak ta tma neni absolutni, on se tam po ruznu odrazi paprsek laseru a vzdy
zustane nekde nejaky odraz, takze po dvaceti minutach ve tme to uplne temne
neni:).
Takze ten osel co lozi po labu a stracha uz neco malo vidi a tak se
nezabije, jenze klidne tim zrujnuje cely experiment:).

Pro experimenty se nepouzivaji lasery, co vam propali diru v hlave za
vterinu, CO2 je uz prumyslova zalezitost a tam je potreba silne chranit
obsluhu, ale u nas se deje hlavne zakladni vyzkum v oblasti kvantove optiky
a sifrovani. Tam neni potreba jit do velkych vykonu...

Jinak zakladni vyzkum ma jiste potize, predne tech penez neni tolik, aby si
kazdy ustav mohl udelat robotizovane pracoviste a navic jsem jiz rekl, ze
roboty jsou velice problematicke. Neuvedomujete si, ze chirurgicky
manipulator ma porad prilis velke vibrace a prilis ovlivnuje prostredi.
Navic rezat do clovek,a to znamena byt porad v radu desitek, stovek
mikrometru a vejs, ale optika kvalitniho laseru ma napr. kohernci na urovni
jednotek, desitek nanometru.
To je o mnoho radu jemnejsi nez co je potreba dosahnout pri chirurgicke
operaci mozku...

Pokud uvazite napriklad ruzne metody jako AtomicForceMicroscopy, tak tam se
pracuje uz s jednotlivymi atomy, takze rozmery okolo 10^-10 a zarucuji Vam,
ze pro pohyby nosniku je nemyslitelne uzivat krokove motory jakehokoliv
druhu. Pouziva se piezokeramika...

Navic kazdy motor je zdrojem tepla a to se rozleza po kovovych soucastech a
meni parametry.
Argonove lasery muzete opticky rozladit uz kychnutim v mistnosti.

Dalsi vec je pak ta, ze vedecky experiment se pripravuje casto velice dlouho
a pak se napriklad provede deset/sto mereni a jde se od experimentu zpatky k
prestavbe experimentu a nebo analyze vysledku ci problemu. Takze pak ten cas
v labu neni pro jeden experiment 100% casu vedatora, ale treba jen jedno
procento ci mene.

Ochrany jsou pak postaveny tak, aby ochranili co nejvice, ale soucasne aby
neznemoznily fyzikalne danou ulohu vubec provest.
Navic ty ochrany musi kopirovat variabilitu experimentu.

Opravdu tu pozoruji znacny rozdil mezi tim, ze zavedeni nejake ochrany
zpusobi nemeritelnost daneho jevu a nebo na druhe strane, ze to obtezuje
nejakeho pracovnika.
Ten pracovnik je pouze podrazdeny, nicmene stale muze pracovat. Ale kdyz tim
fyzikalne ulohu poskodite a mereni se nepovede, tak jste v haji, neni s cim
pokracovat.

Problem poskozeni zdravi je neprijatelny stale a za vsech okolnosti, nicmene
jsou mista, kde fyzikalne zavest ochrany lze a kde ne.
Pokud se pracovnik primo rozhodne ignorovat predpisy a koukat do laseru, tak
je to OSEL, jak to jinak hodnotit?
Do laseru se proste nema co cumet, je na to upozornen a proto se konaji
skoleni a pouzivaji ochranne doplnky jako bryle,  protoze je nesnadne a nebo
zcela nemozne u mnoha experimentu provadet aktivni ochranu.

V prumyslu se vsak veci casto opakuji, vyrabi tytez soucasti a nebo shodnymi
postupy, takze je technicky mozne, ucelne a zadouci ochrany navrhovat,
protoze se toho ucastni velky pocet lidi s ruznorodymi znalostmi a
kvalitami.
Ve vede to vzdy nejde, ne kazdy experiment ma jasne propozice jako CERN a i
pro nej bylo potreba prozkoumat ruzne technologie a jevy na potencialne
nebezpecnych pracovistich, aby bylo mozne navrhnout LHC jako bezpecny
stroj...

Druha vec je, kdyz nekdo primo kalkuluje a rekne, ze radeji nechat par
delniku spadnout, nez rocne vyvalit v ramci evropy par set euro a penize
investovat jinam.
Ac trebs na vyvoj nejakyho stroje,m ktery pri 100% nasazeni vsude ochrani
lidke zivoty. Jenze mezi tim jich par zhasne a nebo bude poskozeno...
To uz je nehoraznost a proti tomu se ohrazuji!

Nemam nic proti tomu zavadet ochrany, pokud jsou vsak fyzikalne mozne.
V prumyslu to jde, ve vede silna snaha je a zavadeji se, ale tezko muzete
prirodu nachytat na novem jevu, kdyz experiment na hranicich technologii
zabijete drive, nez jste zacal:).

Jinak nevim, jak rozeznate rozumne a nerozumne pracovniky... :).

M.P.