Morse [bylo: Re: Datasheet poradne elektronky]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Listopad 14 09:21:02 CET 2008

> Na prijimaci R4 jsem zacinal a byly to moje prvni zazitky s poznanim o
> radioamaterske cinnosti.
> Souviselo to i s tim, ze jsem byl zaroven radistou v zakladni voj. sluzbe a
> zaroven jsem mel na starosti knihovnu na rote a dostala se mi do ruky kniha
> "Radioamaterske vysilani", snad se tak jmenovala :-). Sede umelohmotne desky
> a to byla moje "radioamaterska bible". Zacal jsem si kupovat Amaro a
> sledovat predpovedi.
> Pak uz to slo raz na raz a prechod na prijimac R250 bylo tehdy neco
> uzasneho. R4 byla tusim do 12.5 MHz a R250 do 25.5 MHz a tudiz tam byla i
> [...]
Zdravím,
   když je ten pátek, tak odlehčíme...
   Dnes už se v námořním provozu CW používá jen ojediněle, ale SSB je velmi
běžné, má vyhražená pásma např. 8, 11 a 13 MHz. Mezi posluchači je velmi známý
např. "channel marker" Olympia Radio, který informuje radisty anglicky a řecky,
na jakých frekvencích se mohou s ním spojit a požadovat služby, včetně spojení
hovoru do PSTN. Poplatky jsou pak placeny v rámci nějakého poplatku za použití
přístavu. Mám poznamenané i jiné frekvence, např. Oděsa radio, která se
pravidelně spojuje se svými loďkami plujícími ve všech možných mořích a
oceánech. Umíte-li rusky, dozvíte se, kolik je kde ryb, komu dochází palivo,
eventuelně nemůže nastartovat hlavní motor :-). A i tu gratulaci k narození
dítěte kapitánovi jsem tam tuším slyšel :-).
   A chcete-li opravdovou raritu, poslouchejte na 4625 kHz AM. Uslyšíte
pravidelné "bučení" - však se také dlouho této stanici říkalo "Buzzer". Jde
o channel marker vrchního velitelství ruské armády, vysílač je někde u Moskvy
a jede tuším 10 kW. Tou raritou je, že to "bučení" občas utichne a je tam
slyšet zpravidla jednosměrná výzva v ruské řeči, používá se tam různých šifer
a kódových jmen, takže pravý význam vám asi unikne, ale obecně, zvýšení
fónického provozu této stanice znamená, že někde se něco děje... Můžu říct, že
jsem už ten buzzer poslouchal hodně dlouho (mohu si rušivé bučení nechat
zamaskovat pomocí DSP a odsquelšovat až při detekci řeči), ale živou relaci
jsem dosud nezaslechl... A to je nakonec asi dobře :-).
  S pozdravem Pavel Troller