Morse [bylo: Re: Datasheet poradne elektronky]

Jindra Polívka jpolivka@mbox.vol.cz
Pátek Listopad 14 08:21:03 CET 2008

Na prijimaci R4 jsem zacinal a byly to moje prvni zazitky s poznanim o
radioamaterske cinnosti.
Souviselo to i s tim, ze jsem byl zaroven radistou v zakladni voj. sluzbe a
zaroven jsem mel na starosti knihovnu na rote a dostala se mi do ruky kniha
"Radioamaterske vysilani", snad se tak jmenovala :-). Sede umelohmotne desky
a to byla moje "radioamaterska bible". Zacal jsem si kupovat Amaro a
sledovat predpovedi.
Pak uz to slo raz na raz a prechod na prijimac R250 bylo tehdy neco
uzasneho. R4 byla tusim do 12.5 MHz a R250 do 25.5 MHz a tudiz tam byla i
"jednadvacitka" (21 MHz radioamaterske pasmo). V te dobe (rok 1977-1978) sla
slunecni aktivita nahoru a tudiz ozily i vyssi pasma a pro vykuleneho kluka
se oteviral novy svet. Za 5 mesicu jsem slysel radioamatery asi ze 150 az
160 zemi. Jak CW (morse), tak SSB ( urcity druh fone) pres A1 odladene
pomoci BFO (zaznejovy oscilator). Nekdo by mohl rict, venoval jsi se chlapce
jine nez pracovni cinnosti. Ano, na dvou radiich jsme meli sit uvedomovani a
na dalsim jsem poslouchal radioamatery. Zadny vycvik mi nedal to, co v
cloveku vyvola zvedavost a hlavne zajem o vec. Tehdy jsem sel s rychlosti
prijmu hodne nahoru, zacal jsem mit skutecny zajem o vec a nasledne i o
predpovedi sireni a dalsi informace okolo nejen radioamaterske cinnosti, ale
i o profesionalni sluzby. Musel jsem se naucit i odposlouchat anglictinu
jinak nez ji znate ze skoly. Ono to na tom SSB bylo nekdy takove pokrivene,
(snad se tomu rikal plechove, nebo krive huby, ale to diky tomu, ze se to
poslouchalo na A1-CW s sirsi sirkou pasma a doladovalo se to zaznejovym
oscilatorem), a clovek to musel tim BFO trochu dohanet. Dunajska plavba
tehdy jeste take pouzivala morse a zachytit coby vojak zakladni sluzby
telegraficke blahoprani lodnikovi, ze se mu narodil syn, tak to vas zahralo
u srdicka. I u te dunajske plavby byli radioamateri.
tak jsem se zase jednou trochu rozpovidal.
Jindra Polivka

Jo, R4, to byla masina, mel jsem k jedne pristup v radioklubu a kdyz se
pripojila poradna antena, slysela i travu rust. Ty dnesni siditka maji
podle papiru sice citlivost vyssi, ale zato nejsou vubec odolne proti
zaruseni vstupu, takze treba u mne, 200 m od Zizkovskeho vysilace, musim
mit zasadne na vstupu atenuator, abych vubec neco slysel...

A na vyssi pasma bych doporucil tohle:
http://aukro.cz/item476946927_radiostanice_vysilacka_prijimac_r_313m2.html
Zde mne ale odrazuje pro zmenu cena, je to sice hezky kousek, ale rekl
bych, ze i tak je trosku vysoka. Mam doma 2 kusy tankistickych R123M a
taky jsou to dobra radia. Tenhle prijimac je pekne sirokopasmovy, bohuzel
vsak uz nedosahne na amaterskych 70cm, to je jedina nevyhoda...

S pozdravem Pavel Troller