Menic z 1,2V na 5V

Jakub Ladman ladmanj@volny.cz
Úterý Leden 29 09:19:17 CET 2008

Kdybyste přecijen chtěl laborovat s tím tranzistorovým obvodem, mám pro Vás
tip na částečné zvětšení účinnosti.
V obvodu s jedním tranzistorem, tak jak to je, se tranzistor zavírá tím, že se
na bázovém vinutí přestane indukovat napětí vlivem přesycení cívky(nebo
prostě v momentě kdy se zvyšováním proudu přestane zvyšovat magnetický tok).
Z vlastní zkušenosti vím, že to reaguje až docela pozdě a v tom intervalu kdy
je cívka přesycována se promrhá spousta energie.
Mnohem lepší účinnosti takovéhoto kmitajícího měniče jsem dosáhl, umístil-li
jsem do obvodu emitoru spínacího tranzistoru odpor na měření proudu a jeho
úbytkem řídil bázi pomocného tranzistoru, kterým jsem potom zkratoval bázi
toho spínacího tranzistoru k zemi. Měřící odpor je zvolen tak aby se
tranzistor zavřel dříve, než se cívka začne přesycovat.
Ve vašem případě je napájecí napětí tak malé, že úvaha vede na nějaký
germaniový tranzistor aby úbytek na snímacím tranzistoru nebyl příliš velký.
Možná to realizovat v těhto podmínkách nepůjde vůbec.
Tyto svoje zkušenosti jsem udělal na zdroji záporného napětí z většího
vstupního napětí (9V).
Takže to berte pouze jako inspiraci. Za podstatnou berte pouze informaci, že
se velké množství energie spálí kvůli pozdnímu vypnutí tranzistoru .

Jakub Ladman