Menic z 1,2V na 5V

jan.kuba honza.kuba@gmail.com
Úterý Leden 29 09:33:17 CET 2008

Jakub Ladman napsal(a):

> [...]
>tip na částečné zvětšení účinnosti.
>V obvodu s jedním tranzistorem, tak jak to je, se tranzistor zavírá tím, že se
>na bázovém vinutí přestane indukovat napětí vlivem přesycení cívky(nebo
>prostě v momentě kdy se zvyšováním proudu přestane zvyšovat magnetický tok).
>Z vlastní zkušenosti vím, že to reaguje až docela pozdě a v tom intervalu kdy
>je cívka přesycována se promrhá spousta energie.
>Mnohem lepší účinnosti takovéhoto kmitajícího měniče jsem dosáhl, umístil-li
>jsem do obvodu emitoru spínacího tranzistoru odpor na měření proudu

Obavam se , ze  tohle vylepseni nebude pri napajeni 1,2V moc fungovat.
Na odporu bude muset byt ubytek cca 0,7V aby dokazal  ridit dalsi
tranzistor.
Pokud k tomu prictu ubytek  toho hlavniho T v saturaci, jsem s napetim
na pracovni civce na mizine.Takze ucinnost muze jeste spadnout, nehlede
na ztratu na "ubytkovem" rezistoru pri malych napetich a velkych proudech.

Ja jsem menic z 1,2V udelal z menice blesku ktery byl pouzit v
jednorazovem fotaku. Bylo treba rozebrat feritove trafko, odmotat
sekundar a namotat novy - v mem pripade  cca 18 zavitu pro 7V .  Z
vystupu se pak da ridit blokovani menice zkratovanim baze tranzistoru
prez dalsi tranzistor - do jiste miry lze ridit takto i vystupni napeti.