Re: OT - výroba střídavého třífázového proudu DYNAMEM

Pátek Únor 29 20:22:24 CET 2008

Budit dynamo střídavým proudem je fakt asi blbost - i kdyby mělo stator z
plechů (to se snad dělá jen u střídavých strojů), bude mít nepříjemně
vysokou indukčnost. Samosřejmě nejlepší by byl generátor, ale když už
improvizovat, tak co třeba 3f asynchrohhí motor s kroužkovou kotvou a tu
kotvu budit stejnosměrně?
Anděl

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, February 29, 2008 6:04 PM
Subject: OT - výroba střídavého třífázového proudu DYNAMEM

Zdravím,
  mám tu malé OT na pátek. Uvažuji o stavbě elektrocentrály - vím o pěkném
nafťáčku Slávia, cca 15 kW, a přemýšlím, jak udělat generátorovou část.
  Shodou okolností bych asi mohl opatřit komutátorový motor, poměrně velkých
rozměrů a asi i dostatečného výkonu, který bych chtěl využít jako dynama.
Požadovaný výstup centrály je však 3x400/230V, 50 Hz. Uvažuji o nějakých
"netradičních" řešeních.
  1) Výroba střídavého proudu dynamem: Namísto klasického měniče na výstupu
dynama mne napadlo budit dynamo střídavým proudem malého výkonu (oproti
výkonu generovaného proudu), vyrobeným ve speciálním elektronicky řízeném
generátoru např. pomocí PWM a pak vhodným zesílením, např. přímým buzením
pomocí V-FETů bez filtrace, ať si to to budicí vinutí vyfiltruje samo :-).
Rozběh samozřejmě z pomocného zdroje (stejně tam musí být aku pro startování
motoru). Má tato myšlenka naději na úspěch, nebo je to blbost ? Jak by to
bylo
s účinností tohoto řešení oproti technologii SS dynamo/měnič ? Jelikož ten
motor byl původně taky střídavý, ztráty v železe by snad neměly být příliš
velké...
  2) Výroba zbylých dvou fází: Zde nepožaduji, aby měly stejné výkonové
charakteristiky jako "hlavní" fáze, ale jen aby se na to spolehlivě točil
třífázový motor vodárny (cca 1.5 kW). Jiné třífázové spotřebiče neuvažuji.
Napadá mne použít pasivních fázovacích článků - něco jako je rozběhový
kondenzátor pro asynchronní motory, udělané v kaskádě tak, aby se vytvořily
správné fázové posuny 120 stupňů. Spočítat to jsem zatím nezkoušel, ale asi
bych si na patřičné vzorečky ještě vzpomněl. Co myslíte, šlo by to takto
"ošidit" ?
  3) Jako návdavek - malá otázka neelektrická: Řekněme, že bych nafťáček
nekrmil motorovou naftou, ale LTO :-). K výstupu centrály bych pak připojil
přímotopy, takže ten LTO by byl vskutku využíván (také) k topení. Jen přenos
energie by byl řešen jinak než obvykle, a část energie by se dala využít
jinak :-). Došlo by v tomto případě k daňovému úniku, nebo nedošlo ?

  S pozdravem Pavel Troller