OT - výroba střídavého třífázového proudu DYNAMEM

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Únor 29 21:02:46 CET 2008

> Budit dynamo střídavým proudem je fakt asi blbost - i kdyby mělo stator z
> plechů (to se snad dělá jen u střídavých strojů), bude mít nepříjemně
> vysokou indukčnost. Samosřejmě nejlepší by byl generátor, ale když už
> improvizovat, tak co třeba 3f asynchrohhí motor s kroužkovou kotvou a tu
> kotvu budit stejnosměrně?
> Anděl

Ale jo, jo, to všechno vím, ale taky vím o jedné stodole, kde se válí motor,
patrně z nějakého stroje, kde asi potřebovali regulovat otáčky, jinak by
nejspíše použili stroj asynnchronní. Je to nejméně předválečné, na štítku
něco jako Grumm - Kapsch (toho druhého znám dodnes :-) ). Dá-li se to ještě
přečíst, tak by měl být na 300V (zvláštní napětí) / 20A / 50 Hz. Takže asi
stator z plechů tam bude, o indukčnosti nepochybuji, asi to buzení (je to
paralelní stroj, napěťové buzení) bude muset být hodně vysoké. Ale právě ta
myšlenka zcela izolovat budicí a pracovní vinutí a budit to střídavě (když
to jako motor nejspíše buzeno střídavě bylo) mi přišla zajímavá :-).

Kdybych věděl o stodole, kde se válí obdobný motor s kroužkovou kotvou, tak
bych uvažoval jinak :-).

S pozdravem Pavel Troller