Re: OT - výroba střídavého třífázového proudu DYNAMEM

Jiri Polasek jurp@volny.cz
Pátek Únor 29 19:45:52 CET 2008

> [...]
>výkonu generovaného proudu), vyrobeným ve speciálním elektronicky řízeném
>generátoru např. pomocí PWM a pak vhodným zesílením, např. přímým buzením
>pomocí V-FETů bez filtrace, ať si to to budicí vinutí vyfiltruje samo :-).
>Rozběh samozřejmě z pomocného zdroje (stejně tam musí být aku pro startování
>motoru). Má tato myšlenka naději na úspěch, nebo je to blbost ? Jak by to bylo
>s účinností tohoto řešení oproti technologii SS dynamo/měnič ? Jelikož ten
>motor byl původně taky střídavý, ztráty v železe by snad neměly být příliš
Stridavy motor (Schrage, Winter-Eichberg) predelavat na generator, nevim,
nejsem nejak schopen posoudit. Spise bych se shanel po nahradnim
synchronnim generatoru do elektrocentraly.

>  2) Výroba zbylých dvou fází: Zde nepožaduji, aby měly stejné výkonové
>charakteristiky jako "hlavní" fáze, ale jen aby se na to spolehlivě točil
>třífázový motor vodárny (cca 1.5 kW). Jiné třífázové spotřebiče neuvažuji.
>Napadá mne použít pasivních fázovacích článků - něco jako je rozběhový
>kondenzátor pro asynchronní motory, udělané v kaskádě tak, aby se vytvořily
>správné fázové posuny 120 stupňů. Spočítat to jsem zatím nezkoušel, ale asi
>bych si na patřičné vzorečky ještě vzpomněl. Co myslíte, šlo by to takto
>"ošidit" ?
Mno, slo.Pri zapojeni 3-f motoru na 1-f se dava kondenzator ~70uF/kW.
Dale je potreba pocitat s 1/3 rozbehovym momentem.
Takze se nesmi jednat o motor s tezkym rozbehem, coz cerpadlo zrovna byva.

>  3) Jako návdavek - malá otázka neelektrická: Řekněme, že bych nafťáček
>nekrmil motorovou naftou, ale LTO :-). K výstupu centrály bych pak připojil
>přímotopy, takže ten LTO by byl vskutku využíván (také) k topení. Jen přenos
>energie by byl řešen jinak než obvykle, a část energie by se dala využít
>jinak :-). Došlo by v tomto případě k daňovému úniku, nebo nedošlo ?

V kogeneracnich jednotkach byva ucinost premeny energie ~35% do elektriny,
pokud se vyuziva odpadni teplo spalin tak celkove ~85%.
LTO ma vyhrevnost ~34MJ/l == ~9.5kWh
Cena LTO ~ 21,-Kc/l >> ~2.2Kc/kWh pri 100% ucinosti premeny energie.
Dale je tam spotrebni dan ~10,-Kc /l, ktera se po dolozeni otopneho ucelu
vraci FU zpet.
To je spise dotaz na danoveho poradce.
Vzhledem k vyrobe el. energie se nejedna primarne o topeni, takze asi
nebude narok na vraceni spotrebni dane. V tom pripade ta
cena vychazi na ~3.3Kc/kWh pri 100% ucinosti premeny energie.
Tak a vcil pocitejte. :-)

JURP