Otazky k ADSL

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Neděle Únor 17 23:21:33 CET 2008

Vas text je malinko zmateny, tak radeji nez ho analyzovat reknu, k cemu ktera
krabicka je:

Prvni krabicka na telefonni lince je splitter. Ta ovsem nerozdeli linku na
"analogovou" a "digitalni" cast, ale jen oddeli frekvencni pasma (pro Annex B
je delici frekvence nekde kolem 100kHz). Cili vse pod 100kHz smeruje k
analogovemu telefonu, vse co jde nad 100kHz (az nekam ke 2,2MHz) smeruje k
analogovemu vstupu ADSL modemu. Teprve ten provede velmi dumyslnou
modulaci/demodulaci a na jeho druhem konci muze byt Ethernetova pripojka
(nebo treba switch s nekolika pripojkami a treba i WiFi APcko).

Co se tyka analogovych telefonu, muzete si sice za splitter pripojit dva, ale
protoze cela soustava obou splitteru a vedeni mezi nimi je peclive impedancne
vyvazovana, muze zejmena pri vetsi vzdalenosti mezi vami a ustrednou dojit ke
zhorseni vlastnosti i pro datovy prenos v hornim pasmu.

Co se tyka IP telefonu (to jsou ty zvlastni, ktere se pripojuji do
ethernetovych zasuvek ADSL modemu), daji se samozrejme zapojit i do
jakehokoliv switche, ktery bude za modemem. Pokud tam date routerik zapojeny
jako typicky domaci router, to znamena wan port k ADSL modemu a LAN porty do
domaci site s IP telefony, IP telefony nebudou pravdepodobne fungovat diky
dvojnasobnemu NATu, ktery tam vznikne.
To, ze v materialech uvadeji, ze modem ma az dve zasuvky pro IP telefony
znamena, ze az na dvou zasuvkach umi navic delat QoS management vhodny pro IP
telefonii, ale jinak se jedna o bezne ethernetove zasuvky. Cili reseni s IP
telefony zapojenymi do modemu se bude od IP telefonu zapojenych v beznem
switchi lisit treba v situacich, kdy nekdo bude IP telefonovat a nekdo jiny
bude v tu chvili neco masivne stahovat z netu. Telefony v modemu dostanou v
takovem pripade prednost. Pokud budou ve switchi, prednost nedostanou a budou
se o prenosove pasmo prat s tim tahacem.

Jakub Serych