Re: Tiskárna Canon IP4200 a zkusenosti

Ivan Kiss Ivan.Kiss@novohrad.sk
Pondělí Prosinec 1 22:41:04 CET 2008

> [...]
R> staci ty v realu). Predpokladam tedy nejake standardni vyuziti barev,
R> ktere tiskne vetsina lidi co foti. Nic nez fotky se na tom tisknout nebudou.
R> Zajimala by me tedy predevsim cena prumerne fotky A5, A4 a A3. Tu
R> prumernost si predstavuji jako nahodny vyber z nejake DB fotek. Neco
R> takoveho by mi reklo mnohem vic nez to co je uvedeno na webu Epsonu - ja
R> totiz nejsem schopny (nebo nevim jak) to pokryti zjistit. Da se to nejak
R> dopredu urcit z fotek co mam doma? Rekl bych ze asi ne, to bude souviset
R> s postprocesingem, ktery dela SW a FW tiskarny.

Na toto fakt neodpoviem. Vy jednoducho potrebujete pokryt plochy
atramentom. Cim ho bude viac, tym to bude drahsie. Rozdiely mozu byt
znacne aj pri "standardnych" obrazkoch. Ked budete potrebovat usetrit,
budete fotit nevesty na snehu. Po financnej krize to budu aj cernosi v
tunely a vselijaky farebny cirkusovy pajacikovia. Je to jedno v akej
farbe. Cena je rovnaka. (myslim cierna je na tom cenovo lepsie)
Neviem o tom, ze by nejaky soft poskytoval info o zastupeni
jednotlivych farebnych zloziek. Urcitu predstavu by vam asi dal histogram
farebnych vytazkov.
Preto sa robi vytaznost naplni pri nejakom pokryti. Obvykle to byva
pri 5%, alebo 3,5% kryti. Toto je dobre na porovnanie dvoch vyrobkov
medzi sebou. Info o cene fotografie vam to neda. Ta moze mat 30% 40%
60% ...

R> A ten prach se dostane kam a odkud? Myslite prach z papiru? Ta tiskarna
R> nejak indikuje, ze ma ucpanou trysku a pak zacne cistit? Nebo je to
R> automaticke pred kazdym tiskem? Me nedela problem treba tisknout jednou
R> za mesic vsechno najednou co si kdo naporoucel. Tiskarna sice nevim kde
R> bude (je to docela macek), ale ten prach by se dal eliminovat.

Prach je tam hlavne z okolia. Kvalitne papiere neprasia. Dostane sa
tam hlavne cestou posuvu papiera zo zadneho sikmeho zasobnika. Mnohe
modely sa daju celkom slusne pozatvarat roznymi krytmi, co zamedzi
pristupu prachu, ked masinka odpociva. Takym peknym "podavacom prachu"
k tlacovej hlave je list papiera v zadnom zasobniku. Ten list tam
povedzme tyzden zbiera sadajuci prach a potom si ho podanim papiera
krasne vtiahne priamo k hlave. :-)

Dalsou pohromou su vseliake atramenty. Maju ine vlastnosti, ktore sa
negativne prejavuju aj na cistiacom mechanizme tlaciarne. Ide hlavne o
to, ze sa na stierke hlavy vytvori "maglajz" z inak odtekajuceho, ci
inak zaschynajuceho atramentu. Cistiaca stierka zmeni porom svoju
funkciu na spiniacu stierku. Z toho potom vznikaju famy o zasychani
atramentu...
... ale to je ina kapitola

R> Proc bych mel,
tymto som len chcel nenapadne prezradit svoj zdroj informacii :-))
R> ja jsem vicemene pro tu Epsonku rozhodly, jen nevim
R> presne jakou a z tech informaci na ofiko webu je to lusteni z kristalove
R> koule. Jak R2880 tak R2400 a i R1900 pouzivaji 8 barev, kazda jiny, ale
R> kazdy poskytuje "dokonaly tisk na cely zivot". Jake jsou mezi nimi
R> rozdily, ale zjistit tezko.

Uf, toto nie je na jednu odpoved v tejto konfere. Je to snad aj vedna
disciplina. Tlaciaren je nastroj. Vy siahate po profesionalnom
nastroji a to vyzaduje aj adekvatne znalosti. Tie nenajdete na webe v
technickych parametroch pretkanych marketingovymi zvastami. :-)
Ide tu o znalosti color managementu. O nom mozete viest siahodlhe
debaty s tlaciarmi, fotografmi, vyrobcami tlaciarni, atramentu, papiera...
Ani ja nie som odbornik na color management. Nejake zakladne znalosti
mam, tak sa vam pokusim vytiahnut hlavne rozdiely.

Ako spravne uvadzate, kazda z uvazovanych masin pouziva ine atramenty.
Lisia sa svojimi vlastnostami a zamozrejme maju svoje vyhody a
nevyhody. Takze strucne o atramente danych tlaciarni:

EPSON Stylus Photo R2880 - Ultrachrome K3 vivid magenta:
Pigmentovy atrament, 9 farieb z toho 8 v danom case (je volitelna
matna cierna pre tlac na matnych mediach a pre urcite umelecke zamery)
Zakladom je farebny model CMYK
Pre zlepsenie podania svetlych odtienov su doplnene svetle atramenty
light cyan, light magenta
-tento atrament obsahuje 3 odtiene ciernej (ci sedej). Tym dosahuje
super tonalitu v b/w odtienoch. Pomerne dobre potlaca metameriu, co
je dost velkym postrachom fotografov. Na tom sa podiela aj software.
I ked zrejme nie az na takej urovni, ako pri modeloch PRO 9880 a PRO 9900.
Novy magenta atrament (vivid magenta) zlepsil gamut. Je to zrejme
v tonoch medzi ciernou a magentou. Celkovo ma Ultrachrome K3 velmi dobry gamut.

Kurnik vypisujem tu mudrosti a cekom dobre zhrnutie je tu:
http://www.photo.epson.co.uk/technology/ink/ultrachrome_k3.htm
ak niecomu nerozumiete, pytajte sa.

EPSON Stylus Photo R2400 - Ultrachrome K3
plati to co pre R2880, len nema vivid magentu.

EPSON Stylus Photo R1900
Pigmentovy atrament
Farebny model CMYK nie je doplneny o svetle atramenty.
Namiesto nich je tam oranzova a cervena. Rozsiruje to gamut. Dobre to
podava pletovku.
V tejto masine su sucasne instalovane obe cierne (normalna aj matna)
Osmou "farbou"  je gloss optimizer. Nejde o farbu, ale o lesk dodavany
tam, kde za "normalne" netlaci. Snahou je zjednotit povrch.
Aj toto je popisane tu:
http://www.photo.epson.co.uk/technology/ink/ultrachrome_hi.htm

Myslim, ze na beznu tlac amaterskych fotografii plne postacuje dye
atrament Claria. Ten vsak nenajdete u vacsich formatov a vy ste sa asi
zameral na format.

Som sa rozpisal. :-)

Je to naozaj siroka tema. Teraz som to po sebe precital a vobec nie
som spokojny. Nie vsetko som jasne spomenul, lebo sa mi to zda
samozrejme. Tak sa na vsetko nejasne pytajte.

IK