Letadla a vůbec - takové jedno víkendové upozornění
Pavel
pk@pjk.cz
Sobota Duben 5 13:01:49 CEST 2008
Dobrý den,
Podívejte se na obrázek startovacího pásu nad článkem. Všimněte si, že
konce přídel přesahují mimo pás nad nehybnou část dráhy. Je to dobré pro
ilustraci a představivost, na fyzikální principy to nemá vliv. Když teď
nastartuji motory a začnu zvyšovat tah, letadlo se uvede do pohybu.
Pohyb vpřed způsobí reakční síla, vyvolaná proudem velice rychlých plynů
z motorů. V okamžiku, kdy se letadlo začne pohybovat, to znamená, že se
konce křídel začnou pohybovat nad terénem vpřed, zapůsobí nějaké kouzlo
zabudované do pásu a ten se začne pohybovat vzad a to přesně takovou
rychlostí, jakou se pohybují konce křídel nad volným terénem a tudíž
stejnou rychlostí, jakou se pohybuje letadlo masou vzduchu. Takže
letadlo se pohybuje vpřed a kola podvozku se točí dvojnásobnou
rychlostí, než by se pohybovala na stacionární dráze. Tah motorů vyvolá
zrychlování letadla, na což zareaguje pás dráhy bude také zrychlovat.
Můžou nastat dvě možnosti. První možnost je taková, že valivý odpor
podvozku není tak velký, aby se při takovém pokusu zničil a křídla při
dosažení potřebné rychlosti vůči vzduchu (to je důležité, pás ignorujte)
získají potředný vztlak a letadlo se vznese.
Druhá možnost je, že se podvozek rozsype a máme tu klasickou leteckou
nehodu při startu.
Místo letadla s motory si představte větroně, připojeného k lanu
pozemního navijáku, který je na pevné zemi za pásem. Když naviják začne
lano navíjet, větroň se začne pohybovat v před. I když se začne dráha
pohybovat vzad, je to jedno, protože směr a rychlost pohybu v prostoru
určuje lano připojené k navijáku. Takže větroň klidně vzlétne a provede
si svůj let bez ohledu na to, co dělá pás. Ovšem zase za předpokladu, že
to podvozek přežije. To lano je vlastně vektor tahu motorů.
Základ řešení je přestat myslet jako auto, nebo bicykl a doufat, že
letecké podvozky nejsou z eknomických důvodu špatně outsorcované.
Pavel Krafčík
gatilo napsal(a):
> 5.4.2008, 12:15:02
> dobry den
>
> Mne se zase zda, ze soudruzi z technetu delejai prilis rychle prilis
> jednoznacne zavery.
> Podminkou vzletu letadla prece nejsou tocici se motory, ale obtekani
> nosnych ploch vzduchem. Papirovy drak vzletne i bez motoru a bez
> pohybu vuci zemi.
> Upresnena otazka tedy zni: za predpokladu ze je dopredny pohyb letadla
> plne kompenzovan zpetnym pohybem pasu, dokazi motory vyvolat obtekani
> nosnych ploch dostatecne ku vzletu ?
> Priznavam ze na tuto otazku neumim jednoznacne odpovedet ANO/NE.
> Ciste teoreticky je mozne si predstavit i situaci, kdy rychlost pasu
> bude tak vysoka, ze nebude kompenzovat doprednou rychlost letadla vuci
> zemi, ale bude kompezovat rychlost letadla vuci obtekajicimu vzduchu.
> V takovem pripade letadlo zcela jiste nevzletne .
>
> S pozdravem Pavel
> mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz
>
> --
> Pavel Krafcik napsal:
>
>> Dobrý den,
>
>> četli jste tento článek?
>> http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved-zni-letadlo-vzletne-i-kdyz-pod-nim-ubiha-pas-plj-/tec_technika.asp?c=A080404_135952_tec_technika_pka
>
>> Zdá se, že to lidem dělá velké problémy.
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
--
Pavel Krafčík
mob: 728 846 005
tel: 352 696 455
Další informace o konferenci Hw-list