Re: Letadla a vůbec - takové jedno víkendové upozornění
Galloth
lordgalloth@gmail.com
Sobota Duben 5 13:10:49 CEST 2008
Ja jsem premyslel trochu jinak:
Pas se pohybuje dozadu rychlosti n. Letadlo bez motoru couva rychlosti
n. Zapnu motory a ty zacnou tlacit letadlo dopredu az se zastavi na
miste. Vztlak na kridlech je nulovy a motory jedou jako pri rychlosti
n. Jeslitze je startovni rychlost m. Pak na pasu couvajicim rychlosti
n musi motory vytvorit rychlost (n+m). Samozrejme na dosazeni
rychlosti n je potreba mene energie nez na odstartovani.
Navice jsem to pochopil tak, ze pokud rychlost pasu komenzuje rychlost
motoru, tak to znamena, ze letadlo stoji na miste. az z jejich
odpovedi jsem porozumel tomu, ze letadlo preci jen dopredu jede.
5.4.08, Pavel <pk@pjk.cz>:
> Dobrý den,
>
> Podívejte se na obrázek startovacího pásu nad článkem. Všimněte si, že
> konce přídel přesahují mimo pás nad nehybnou část dráhy. Je to dobré pro
> ilustraci a představivost, na fyzikální principy to nemá vliv. Když teď
> nastartuji motory a začnu zvyšovat tah, letadlo se uvede do pohybu.
> Pohyb vpřed způsobí reakční síla, vyvolaná proudem velice rychlých plynů
> z motorů. V okamžiku, kdy se letadlo začne pohybovat, to znamená, že se
> konce křídel začnou pohybovat nad terénem vpřed, zapůsobí nějaké kouzlo
> zabudované do pásu a ten se začne pohybovat vzad a to přesně takovou
> rychlostí, jakou se pohybují konce křídel nad volným terénem a tudíž
> stejnou rychlostí, jakou se pohybuje letadlo masou vzduchu. Takže
> letadlo se pohybuje vpřed a kola podvozku se točí dvojnásobnou
> rychlostí, než by se pohybovala na stacionární dráze. Tah motorů vyvolá
> zrychlování letadla, na což zareaguje pás dráhy bude také zrychlovat.
> Můžou nastat dvě možnosti. První možnost je taková, že valivý odpor
> podvozku není tak velký, aby se při takovém pokusu zničil a křídla při
> dosažení potřebné rychlosti vůči vzduchu (to je důležité, pás ignorujte)
> získají potředný vztlak a letadlo se vznese.
> Druhá možnost je, že se podvozek rozsype a máme tu klasickou leteckou
> nehodu při startu.
> Místo letadla s motory si představte větroně, připojeného k lanu
> pozemního navijáku, který je na pevné zemi za pásem. Když naviják začne
> lano navíjet, větroň se začne pohybovat v před. I když se začne dráha
> pohybovat vzad, je to jedno, protože směr a rychlost pohybu v prostoru
> určuje lano připojené k navijáku. Takže větroň klidně vzlétne a provede
> si svůj let bez ohledu na to, co dělá pás. Ovšem zase za předpokladu, že
> to podvozek přežije. To lano je vlastně vektor tahu motorů.
>
> Základ řešení je přestat myslet jako auto, nebo bicykl a doufat, že
> letecké podvozky nejsou z eknomických důvodu špatně outsorcované.
>
> Pavel Krafčík
>
> gatilo napsal(a):
>
> > 5.4.2008, 12:15:02
> > dobry den
> >
> > Mne se zase zda, ze soudruzi z technetu delejai prilis rychle prilis
> > jednoznacne zavery.
> > Podminkou vzletu letadla prece nejsou tocici se motory, ale obtekani
> > nosnych ploch vzduchem. Papirovy drak vzletne i bez motoru a bez
> > pohybu vuci zemi.
> > Upresnena otazka tedy zni: za predpokladu ze je dopredny pohyb letadla
> > plne kompenzovan zpetnym pohybem pasu, dokazi motory vyvolat obtekani
> > nosnych ploch dostatecne ku vzletu ?
> > Priznavam ze na tuto otazku neumim jednoznacne odpovedet ANO/NE.
> > Ciste teoreticky je mozne si predstavit i situaci, kdy rychlost pasu
> > bude tak vysoka, ze nebude kompenzovat doprednou rychlost letadla vuci
> > zemi, ale bude kompezovat rychlost letadla vuci obtekajicimu vzduchu.
> > V takovem pripade letadlo zcela jiste nevzletne .
> >
> > S pozdravem Pavel
> > mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz
> >
> > --
> > Pavel Krafcik napsal:
> >
> >> Dobrý den,
> >
> >> četli jste tento článek?
> >> http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved-zni-letadlo-vzletne-i-kdyz-pod-nim-ubiha-pas-plj-/tec_technika.asp?c=A080404_135952_tec_technika_pka
> >
> >> Zdá se, že to lidem dělá velké problémy.
> >
> >
> >
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list@list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
>
>
> --
> Pavel Krafčík
> mob: 728 846 005
> tel: 352 696 455
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
--
Jan Kastil
galloth@jabbim.cz
Další informace o konferenci Hw-list