Re: Letadla a vůbec - takové jedno víkendové upozornění

Galloth lordgalloth@gmail.com
Sobota Duben 5 13:10:49 CEST 2008


Ja jsem premyslel trochu jinak:
Pas se pohybuje dozadu rychlosti n. Letadlo bez motoru couva rychlosti
n. Zapnu motory a ty zacnou tlacit letadlo dopredu az se zastavi na
miste. Vztlak na kridlech je nulovy a motory jedou jako pri rychlosti
n. Jeslitze je startovni rychlost m. Pak na pasu couvajicim rychlosti
n musi motory vytvorit rychlost (n+m). Samozrejme na dosazeni
rychlosti n je potreba mene energie nez na odstartovani.
Navice jsem to pochopil tak, ze pokud rychlost pasu komenzuje rychlost
motoru, tak to znamena, ze letadlo stoji na miste. az z jejich
odpovedi jsem porozumel tomu, ze letadlo preci jen dopredu jede.

5.4.08, Pavel <pk@pjk.cz>:
> Dobrý den,
>
>  Podívejte se na obrázek startovacího pásu nad článkem. Všimněte si, že
>  konce přídel přesahují mimo pás nad nehybnou část dráhy. Je to dobré pro
>  ilustraci a představivost, na fyzikální principy to nemá vliv. Když teď
>  nastartuji motory a začnu zvyšovat tah, letadlo se uvede do pohybu.
>  Pohyb vpřed způsobí reakční síla, vyvolaná proudem velice rychlých plynů
>  z motorů. V okamžiku, kdy se letadlo začne pohybovat, to znamená, že se
>  konce křídel začnou pohybovat nad terénem vpřed, zapůsobí nějaké kouzlo
>  zabudované do pásu a ten se začne pohybovat vzad a to přesně takovou
>  rychlostí, jakou se pohybují konce křídel nad volným terénem a tudíž
>  stejnou rychlostí, jakou se pohybuje letadlo masou vzduchu. Takže
>  letadlo se pohybuje vpřed a kola podvozku se točí dvojnásobnou
>  rychlostí, než by se pohybovala na stacionární dráze. Tah motorů vyvolá
>  zrychlování letadla, na což zareaguje pás dráhy bude také zrychlovat.
>  Můžou nastat dvě možnosti. První možnost je taková, že valivý odpor
>  podvozku není tak velký, aby se při takovém pokusu zničil a křídla při
>  dosažení potřebné rychlosti vůči vzduchu (to je důležité, pás ignorujte)
>  získají potředný vztlak a letadlo se vznese.
>  Druhá možnost je, že se podvozek rozsype a máme tu klasickou leteckou
>  nehodu při startu.
>  Místo letadla s motory si představte větroně, připojeného k lanu
>  pozemního navijáku, který je na pevné zemi za pásem. Když naviják začne
>  lano navíjet, větroň se začne pohybovat v před. I když se začne dráha
>  pohybovat vzad, je to jedno, protože směr a rychlost pohybu v prostoru
>  určuje lano připojené k navijáku. Takže větroň klidně vzlétne a provede
>  si svůj let bez ohledu na to, co dělá pás. Ovšem zase za předpokladu, že
>  to podvozek přežije. To lano je vlastně vektor tahu motorů.
>
>  Základ řešení je přestat myslet jako auto, nebo bicykl a doufat, že
>  letecké podvozky nejsou z eknomických důvodu špatně outsorcované.
>
>  Pavel Krafčík
>
>  gatilo napsal(a):
>
> >  5.4.2008, 12:15:02
>  > dobry den
>  >
>  > Mne se zase zda, ze soudruzi z technetu delejai prilis rychle prilis
>  > jednoznacne zavery.
>  > Podminkou vzletu letadla prece nejsou tocici se motory, ale obtekani
>  > nosnych ploch vzduchem. Papirovy drak vzletne i bez motoru a bez
>  > pohybu vuci zemi.
>  > Upresnena otazka tedy zni: za predpokladu ze je dopredny pohyb letadla
>  > plne kompenzovan zpetnym pohybem pasu, dokazi motory vyvolat obtekani
>  > nosnych ploch dostatecne ku vzletu ?
>  > Priznavam ze na tuto otazku neumim jednoznacne odpovedet ANO/NE.
>  > Ciste teoreticky je mozne si predstavit i situaci, kdy rychlost pasu
>  > bude tak vysoka, ze nebude kompenzovat doprednou rychlost letadla vuci
>  > zemi, ale bude kompezovat rychlost letadla vuci obtekajicimu vzduchu.
>  > V takovem pripade letadlo zcela jiste nevzletne .
>  >
>  > S pozdravem Pavel
>  >   mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz
>  >
>  > --
>  > Pavel Krafcik napsal:
>  >
>  >> Dobrý den,
>  >
>  >> četli jste tento článek?
>  >> http://technet.idnes.cz/spravna-odpoved-zni-letadlo-vzletne-i-kdyz-pod-nim-ubiha-pas-plj-/tec_technika.asp?c=A080404_135952_tec_technika_pka
>  >
>  >> Zdá se, že to lidem dělá velké problémy.
>  >
>  >
>  >
>  > _______________________________________________
>  > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>  > Hw-list@list.hw.cz
>  > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>  >
>
>
> --
>  Pavel Krafčík
>  mob: 728 846 005
>  tel: 352 696 455
>
> _______________________________________________
>  HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>  Hw-list@list.hw.cz
>  http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>


-- 
Jan Kastil
galloth@jabbim.cz


Další informace o konferenci Hw-list