JOB: nabidka : konstrukter HW

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Listopad 15 15:32:01 CET 2007

Puvodni zprava ze dne 15.11.2007 od Libor Valicek:

> Já jsem jen nedokázal pochopit, proč se třeba píší písemky z
> programování na papír a to s maximální přesností syntaxe. A to
> nemyslím jen nějaké ukazatele atp. jednoduchosti. Když jsem svou
> písemku ukázal programátorovi, který se tím živil, tak je prohlásil,
> že učitel je „trouba“ a že se nás snaží schválně nachytat.

Protoze nekteri ucitele jsou hovada a ne ucitele. Asi takhle, kdyz
pridu ja k nejakemu zakaznikovi, pak tam jdu proto, abych mu vyresil
problem, udelam pro nej maximum. Delam to pro nej. Zrovna tak kdyz mu
programuji aplikaci, zase ji delam pro nej. Kdyz zakaznika neco ucim a
chci ho vyzkouset, jestli to umi, neni prece duvod ho nachytat nejakym
chytakem, na ktery se snadno chyti, a delat z nej blbce... Ucitel je
tedy snad od toho, aby ucil, zakazniky jsou jeho zaci. Bohuzel spousta
ucitelu nechce naucit.

Ja treba, kdyz vezmu stredni skolu, do smrti nezapomenu na ucitele
Pavla Capitu. Meli jsme ho na chemii a fyziku. To byl (dost mozna
jeste je) PAN ucitel. Mel prirozeny respekt (a opravdu velmi malo
ucitelu se muze pochlubit prirozenym respektem), dokazal si ze
studentu udelat velkou legraci, ktere se vsichni smali, ale ve
vysledku to pro studenta nebylo ponizeni ani ztrapneni. Melo to svou
miru a on to opravdu umel. Hlavne ale umel naucit a pak si umel
overit, kdo to umi nebo neumi. Byl spravedlivy a ferovy, zadny
podrazak.

Naproti tomu muzu rici daleko vic opacnych zkusenosti. Treba dve. Meli
jsme jednu zenskou na ekonomiku, soudruzku Zabranskou. Nikdo ji nemel
rad, ani studenti ani ucitele. Ale to neni dulezite. My jsme treba
psali pisemku a jedna z otazek znela: "Vypocitejte to a to, kdyz znate
to a to." - to znamena, ze otazka neznela "napiste vzorecek z knizky",
ale proste "vypocitejte". Tak ja jsem to vypocital. Ne tak, ze jsem
napsal nebo opsal vysledek, ale na nekolik radku jsem pocital s cisly.
Nemel jsem tam ten vzorecek, ale vypocital jsem to spravne. Ona mi
tuhle odpoved neuznala. Ja jsem nedokazal pochopit proc, protoze ona
mi rikala: "To jsi opsal!" a ja: "Mate tam prece postup, jak jsem to
mohl opsat, kdyz ti okolo me meli vzorecek?" - a ona si to vysvetlit
nedala. Dost mozna, ze pocitat ani neumela, nevim. Podle me je to
ubohost, ale nic jsem s tim nenadelal.

A jeste si vzpominam na jednoho dedulu, takovy uz od pohledu (i podle
chovani) hajzlik, ktereho jsme meli na dejepis (na elektro prumyslovce
vubec nechapu, na co byl jeden rok dejepisu, ale dobre). Psali jsme
pisemku z letopoctu a ja jsem ty letopocty umel, akorat jsem se proste
spletl a napsal vsechny 19xx misto 18xx. Takze snad 10 letopoctu,
vsechny mely byt 18xx a ja je napsal 19xx, pricemz to xx bylo spravne.
Prumerne inteligentni opice musi pochopit, ze kdybych tu haldu
letopoctu neznal, asi bych to xx spravne nemel, ze to byla proste
chyba, omyl, zbrklost. No a on to neuznal. Rekl mi, ze technik musi
byt presny a ze mam smulu.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem