Nízkošumové NF tranzistory ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Červen 17 19:16:11 CEST 2007

Zdravím,
  ale ne, ona i v tomto zesilovači JE ZV, ale
  1) ty klasické zesilovací stupně mají i bez ní mezní frekvenci třeba na
     stovkách kHz, zatímco operák bez ZV má stovky Hz a není bez ní vůbec
     schopen "žít"... A zde je ten kámen úrazu. Jakmile se projeví nedokonalost
     operáku (např. v důsledku velmi omezené rychlosti přeběhu oproti třeba
     elektronkovému zesilovači), ZV se to snaží "opravit" a na vstup se dostane
     chybové napětí, které je však příliš velké, vstupní stupeň se na chvíli
     zablokuje a nepřenáší signál - a máme tu TIM, zkreslení, které lidské
     ucho hodnotí velmi negativně a přitom se o něm dlouho nevědělo, protože
     žádné "běžné" zkreslení ty zesilovače nevykazovaly.
  2) Součástí seřizovacího předpisu tohoto zesiku je umělé vypnutí ZV
     a naladění co nejlepších parametrů bez ní, poté její zapnutí a změření
     její účinnosti (je předepsaný poměr výstupního napětí bez ZV a s ní).
     Operákový zesík bez ZV nenaladíte, protože máte komparátor/omezovač/
     při nejlepším booster ke kytaře :-). ZV je u nich nedílnou součástí
     konstrukce (OZ bez ZV není zesilovač, ale víceméně singulární obvod).
  3) ZV má u tohoto přístroje opravdu velmi pozitivní funkci - například
     obrovsky zvyšuje linearitu. Zažil jsem případ, že jedna elektronka PA
     byla dead (zavzdušněná) a ono to hrálo - sice ne moc dobře, mělo to
     samozřejmě nízký výkon a hned to šlo do limitace, ale tak do 5W to znělo
     tak, že jsem nečekal tak fatální závadu.
   Takže ne, já proti ZV jako takové nic nemám, jsou obvody, kde neškodí
a jsou jiné, kde ano :-).
    S pozdravem Pavel Troller