Re: Alternátor z auta jako motor pro pohon vozítka

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Středa Červen 13 16:11:09 CEST 2007

nepoužívaly se pro amatérské konstrukce svářeček dynama z náklaďáku nebo z
autobusu? Možná by stačilo navštívit to správné vrakoviště.
Jinak ss stroje snesou věci :-) Naší první baterkárnu jsme před 20 lety
dělali se soustrojím asynchronní motor + dynamo D206P (nějaké lokomotivní
nabíjecí z ČKD). To dynamo mělo jmenovité napětí 115V a dost velký rozsah
otáček, od cca 1100 do 3000. Při 1100 už dávalo s rezervou těch 115V při
max. proudu (snad 75A). Asynchronňák měl 2900 otáček a nakonec jsme z dynama
tahali až dvojnásobný výkon, 230V 75A. Komutace byla v pořádku, dynama tam
běhaly 15 let. Pochopitelně baterky se na tom formovaly, takže to i vybíjelo
s rekuperací do sítě.

Kolega silnoproudař říkal že vadí jen větší proud (odchází komutátor), při
dobře nastavené komutaci vyšší napětí vůbec nevadí. Napětí je omezené jen
max. dovolenýma otáčkama a myslím že 12V automobilové dynamo by taky sneslo
24V.

Problém je že potřebujete sériový stroj, u cize buzeného budete muset buzení
řídit elektronikou podle snímání momentu (nebo aspoň proudu kotvy). Další
možnost je cize buzený stroj a kotvu napájet zdrojem proudu (stejně tam
budete mít step down měnič, jen ho správně řídit). A u sériového stroje
nezapomeňte na ochranu proti překročení otáček, takový rozpadlý motor umí
dobře rozbít hubu :-))

Anděl