Reprobedna - was: OT: vykru?ova? d?r

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pátek Leden 5 22:07:28 CET 2007


Za chvilku mi tady uz budou rikat prechodovy dej :o)

Cela dosavadni ucebnocova akustika je zalozena na sinusovych merenich. 
Nepopiram vysledky vedatoru, jen v zaujeti zapomneli na jeden jediony 
dulezity faktor - prechodove deje, na ktere je ucho velmi citlive. No a 
samozrejme na fakt, ze zvuky clovek vnima taky celym telem, nejen usima. Z 
poradnych beden (a zesilovace - musi byt schopen pracovat bez zkresleni do 
zateze s impedanci skokove o 80% mensi) dokonce uslysite zcelka zretelne 
hluboke basove tony v urovni, kdy byste je podle sinusove akustiky uz i 60dB 
nemel slyset a dokonce je budete schopen presne lokalizovat, coz byste podle 
sinusove akustiky vubec nemel umet. Proti tomu totiz nic nenadelate, tak 
funguje lidske slyseni. Dulezite je jen jedno - jak vypada prvni vlna one 
sinusovky. Z drtive vetsiny reprobeden ta prvni pul/vlna vyleze v urovni 
treba o 20dB nizsi, nez by mela a postupne se diky rezonanci zesiluje v 
prubehu desitek az stovek ms. A to je chyba, cely prechodovy dej je v haji a 
vy se muzete jen chvastat jake nadherne vylestene sinusove parametry mate. 
Existuji programy do DSP, kde se kompenzuji vlastnosti reprobeden, takze se 
blizi idealnimu stavu, ale je to proste jen digital, s dynamickymi chybami 
AD a DA prevodniku, umele potlacovanym hvizdem vysokeho radu sigma-delta 
prevodu a pod. Proste sinus se krasne meri, je jednoznacne definovan funkci 
sin(x) je jasny a krasny jako teorie relativity.

Reprobednu můžete mít i z lepenky a bude hrát lépe než kdyby byla z MDF. 
Stačí mít jen vhodně umístěné výztuže.

Proti subwooferům nebrojím pouze a jen z důvodu kompromisu, kdy není 
finančně a prostorově reálné mít 4 ohromné všesměrové 7Hz..100kHz bedny v 
obýváku. Bedny jdou slušně a cenově dostupně udělat od 35..45 Hz, od 
15..20Hz to pokrýt jedním subwooferem a na infra buďto servodrive, nebo 
další bednu co může sloužit jako postel.

Rozsah 30..200Hz s nátrubkem při tlaku 110dB si moc nedokážu představit jako 
něco zvukově okouzlujícího. To se hned pozná na zatlumeném velkém bubnu 
(hodí se do něj deka) když mu vypnete ozvěnu (v MIDI). Buďto je to šleha 
jako hrom až vám zuby cvaknou, nebo jen takový unavený prd.

Vždycky mě rozesměje, jak se technici snaží ve prospěch marketingu 
eliminovat nedostatky šitózního repráku třeba tím že použijí 9 kanálový 
zvuk... Kdyby přitom měli všesměrovou bednu, bylo by to úplně jiné 
pošušňáníčko na obyčejném stereu. Jenže takový reprák (středy/výšky) nestojí 
pár šušňů, dokonce ani vůbec nevypadá hezky, nic na něm není pěkného k 
pokoukání - a kdyby to tam někdo přidělal, tak ho degraduje. Hnusná hadrová 
kalota, ikdyž z hedvábí, háklivá na kdejaký dotek. Ale vyzařuje v úhlu 160 
stupňů na 10kHz/-3dB.


----- Original Message ----- 
From: "Halen" <halen@seznam.cz>
když si to myslíte, vymlouvat Vám to nebudu :-)

rozhodně můžu říci následovné:
stavbu provádí proto, že komerční subwoofery které uvádějí 30-200 pouze
duní a hučí jak píšete. V tomto konkrétním případě se ale jedná o
profesionální stavbu a nechápu jak to můžete předem odsoudit.
Reproduktor má dělaný na zakázku s přesně definovanou charakteristikou.
Do bedny půjde dle simulace pustit 100W , aniž by byl zvuk zkreslený.
Z betonu ani ze skla samozřejmě nestaví :-) samozřejmě čím hutnější
materiál tím lepší. MDF je rozhodně lepší než dřevotříska. S tím že
komerční CD jsou ořezaná, tak do puntíku souhlasím. Domluvím se z
bráchou ať sem nějaké výpočty dá. Třeba nebudete tak brojit proti
subwooferům. :-D




Další informace o konferenci Hw-list