Reprobedna - was: OT: vykru?ova? d?r
Jaroslav Lukesh
lukesh@seznam.cz
Pátek Leden 5 22:07:28 CET 2007
Za chvilku mi tady uz budou rikat prechodovy dej :o)
Cela dosavadni ucebnocova akustika je zalozena na sinusovych merenich.
Nepopiram vysledky vedatoru, jen v zaujeti zapomneli na jeden jediony
dulezity faktor - prechodove deje, na ktere je ucho velmi citlive. No a
samozrejme na fakt, ze zvuky clovek vnima taky celym telem, nejen usima. Z
poradnych beden (a zesilovace - musi byt schopen pracovat bez zkresleni do
zateze s impedanci skokove o 80% mensi) dokonce uslysite zcelka zretelne
hluboke basove tony v urovni, kdy byste je podle sinusove akustiky uz i 60dB
nemel slyset a dokonce je budete schopen presne lokalizovat, coz byste podle
sinusove akustiky vubec nemel umet. Proti tomu totiz nic nenadelate, tak
funguje lidske slyseni. Dulezite je jen jedno - jak vypada prvni vlna one
sinusovky. Z drtive vetsiny reprobeden ta prvni pul/vlna vyleze v urovni
treba o 20dB nizsi, nez by mela a postupne se diky rezonanci zesiluje v
prubehu desitek az stovek ms. A to je chyba, cely prechodovy dej je v haji a
vy se muzete jen chvastat jake nadherne vylestene sinusove parametry mate.
Existuji programy do DSP, kde se kompenzuji vlastnosti reprobeden, takze se
blizi idealnimu stavu, ale je to proste jen digital, s dynamickymi chybami
AD a DA prevodniku, umele potlacovanym hvizdem vysokeho radu sigma-delta
prevodu a pod. Proste sinus se krasne meri, je jednoznacne definovan funkci
sin(x) je jasny a krasny jako teorie relativity.
Reprobednu můžete mít i z lepenky a bude hrát lépe než kdyby byla z MDF.
Stačí mít jen vhodně umístěné výztuže.
Proti subwooferům nebrojím pouze a jen z důvodu kompromisu, kdy není
finančně a prostorově reálné mít 4 ohromné všesměrové 7Hz..100kHz bedny v
obýváku. Bedny jdou slušně a cenově dostupně udělat od 35..45 Hz, od
15..20Hz to pokrýt jedním subwooferem a na infra buďto servodrive, nebo
další bednu co může sloužit jako postel.
Rozsah 30..200Hz s nátrubkem při tlaku 110dB si moc nedokážu představit jako
něco zvukově okouzlujícího. To se hned pozná na zatlumeném velkém bubnu
(hodí se do něj deka) když mu vypnete ozvěnu (v MIDI). Buďto je to šleha
jako hrom až vám zuby cvaknou, nebo jen takový unavený prd.
Vždycky mě rozesměje, jak se technici snaží ve prospěch marketingu
eliminovat nedostatky šitózního repráku třeba tím že použijí 9 kanálový
zvuk... Kdyby přitom měli všesměrovou bednu, bylo by to úplně jiné
pošušňáníčko na obyčejném stereu. Jenže takový reprák (středy/výšky) nestojí
pár šušňů, dokonce ani vůbec nevypadá hezky, nic na něm není pěkného k
pokoukání - a kdyby to tam někdo přidělal, tak ho degraduje. Hnusná hadrová
kalota, ikdyž z hedvábí, háklivá na kdejaký dotek. Ale vyzařuje v úhlu 160
stupňů na 10kHz/-3dB.
----- Original Message -----
From: "Halen" <halen@seznam.cz>
když si to myslíte, vymlouvat Vám to nebudu :-)
rozhodně můžu říci následovné:
stavbu provádí proto, že komerční subwoofery které uvádějí 30-200 pouze
duní a hučí jak píšete. V tomto konkrétním případě se ale jedná o
profesionální stavbu a nechápu jak to můžete předem odsoudit.
Reproduktor má dělaný na zakázku s přesně definovanou charakteristikou.
Do bedny půjde dle simulace pustit 100W , aniž by byl zvuk zkreslený.
Z betonu ani ze skla samozřejmě nestaví :-) samozřejmě čím hutnější
materiál tím lepší. MDF je rozhodně lepší než dřevotříska. S tím že
komerční CD jsou ořezaná, tak do puntíku souhlasím. Domluvím se z
bráchou ať sem nějaké výpočty dá. Třeba nebudete tak brojit proti
subwooferům. :-D
Další informace o konferenci Hw-list