OT: Predvianocne plane filozofovanie

gatilo gatilo@centrum.cz
Sobota Prosinec 15 23:01:39 CET 2007

 15.12.2007, 22:38:44

Psychologove (snad v USA v 60. letech ?? )provadeli takovy pokus.
Skupinu dobrovolniku, univerzitnich studentu (mnozi z nich byly pred
pokusem kamaradi a pratele) nahodne rozdelili na dve cast, na "vezne"
a "dozorce" a dali je do "kriminalu". Dozorci mely nad vezni
"absolutni" moc a vse se filmovalo soustavou kamer.
Napsat ze s dozorcu se brzo stala zvirata je urazkou tech 4nohych tvoru.
Vysletky pokusu psychologi natolik otrasly, ze pokus nebyl nikdy
rizene opakovan. Nerizene probehl ve velkem napriklad ve Rwande, nebo
v byv. Jugosce.
Kazdy z nas na v sobe netvora, a pokud to okolnosti dovoli, netvor se
projevi, cest vyjimkam, mnoho jich asi nebude.
Pokud ma nekdo nad vami moc, absolutni nebo alespon velkou, muzete se
k nemu chovat sebeslusnej, drive nebo pozdej vas zmasakruje.
To ze se k sobe lide chovaji slusne je predevsim vysledek nejakych
kontrolnich mechanizmu a zpetnych vazeb. A to ze se treba v UK chovaji
jinak nez u nas je dusledkem toho ze u nas jsou ony vazby a mechanizmy
nastaveny jaksi volnej a jeste je vetsinou ani prilis neumime vnimat.
Coz zase souvisi s politikou o ktere nam admin zakazal tlachat. Tak se
budu chovat slusne a poslechnu.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz