TGV

Rollfree rollfree@volny.cz
Čtvrtek Duben 5 18:58:23 CEST 2007


Jen drobne doplneni k vycerpavajicimu Sasinu mailu : u st napajeni
se pouziva (ne u vsech typu) jako dalsi moznost regulace vykonu
prepinani odbocek na sekundaru.

A asynchronni motory ma u nas Pendolino.

***************************

Hezké odpoledne,

    ani lokomotiva stejnosměrné trakce nemá motory na 3000V ale na 1500V 
a jsou vždy dva motory zapojené do série. Střídavá lokomotiva má mezi 
podvozky trafo, kterým si dělá z 25kV potřebné napětí. Mám pocit že to 
je také 3kV ale nevím to určitě, u nás střídavá trakce není. 
Stejnosměrná lokomotiva má mezi podvozky tlumivku filtru. No a 
dvousystémová tam má takovou podivnou věc, která na střídavé trakci 
funguje jako trafo a na stejnosměrné jako tlumivka :-) Přepínají se 
různě vinutí.

    Jinak motory jsou většinou sériové, komutátorové. Jen některé mají 
cizebuzené a ještě vzácnější jsou "asynchronky" těch je jen pár kousků. 
Regulace je na stejnosměrné trakci většinou odporová, na střídavé trakci 
se přepínají odbočky transformátoru. U novějších strojů jsou použité 
pulzní měniče. Taková lokomotiva se pozná snadno, když jede tak bzučí a 
při rozjezdu "hraje". Nejprve se pulzy rozběhnou na 33Hz, po dosažení 
určitě rychlosti se přepne na 100Hz a po dalším stoupnutí rychlosti na 
300Hz a na této frekvenci regulace běží skoro pořád. Pouze občas se 
dostane až na "horní 100", ale to spíše vyjímečně. Asynchornka má také 
měniče, ale s proměnlivou frekvencí, takže při rozjezdu vydává klouzavé 
zvuky. V Děčíně často jezdí asynchronky z Německa a jdou poznat na dálku 
:-) Jednak svícením a jednak tím charakteristickým hraním :-)

Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje


Saša K. Svobodová




Další informace o konferenci Hw-list