RE: Jádro pudla (Cernobily svet) :-)

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Neděle Březen 5 09:44:31 CET 2006

Theade nesleduji, ale tohle i nedá.
Co podle vás měli změnit, přidat do C typovou kontrolu, fajn tohle vaše
přáni vyslyšeli a přišli s C#.
Obávám se, že při tvorbě velkých operačních systémů se řeší zcela jiné
problémy, než je primárně v jakém programovacím jazyku to budu psát.
Windows původně přišli s rozhraním Win32, aby se záhy ukázalo, že otevření
hloupého okna představuje pro programátora 20 minut práce a programový kód
na dvě stránky. ==> Neefektivní práce, spousta rutinního kódu, spousta chyb.
Jako řešení byly nabídnuty knihovny, které "zefektivňovali" práci, MS nabídl
MFC, zároveň začalo vznikat spousta jiných dll knihoven pro kde co.
Vedlejším efektem této snahy byl vznik něčeho, pro co se ujal výraz
"DLLHell". Následně MS přišel s novou myšlenkou COM a pak COM+ spasí nás a
naše duše, bylo o čem psát a o čem diskutovat.¨
Výsledkem toho všeho je (byl) neskutečný zmatek, který primárně nesouvisel s
programovacím jazykem, chaos v kterém se nevyznali ani u MS a hledali
řešení.
Výsledkem je platforma .NET, která je mě osobně docela sympatická. Snad až
na dva detaily (vlastně jeden z dvou pohledu) nemožnost dodávat dopředu
zkompilovaný kód a s tím související možnost dostat se velice snadno k
"původnímu" zdrojovému kódu v libovolném jazyce platformy .NET.  První je mi
proti srsti z pohledu efektivnosti a rychlosti kódu, i když z pohledu
dnešních CPU nejde o rozhodující problém, možnost dostat se k "zdrojáku" mi
vyhovuje, ale pro profesionální vývojáře musí jit o černou můru. MS zavede v
.NET silné šifri pro kontrolu licencí a na druhou stranu stačí kod prohnat
res Reflektor najit v zdrojáku v C# nebo VB příslušné místo kde se volá ona
funkce .NET, zaremovat, znovu přeložit a je vymalováno. Jasně stejné věci
jsou i v p-codu asembleru atd. nicméně, když použiji IDA čí jiný decompiler
je s tím o trochu více práce :-)

> Jo, a tam kde opravdu o neco jde se ty lepsi jazyky skutecne
> pouzivaji. Treba firmware letadel nebyva psany v cecku :-)

Na to jste přišel jak? Asi by jste se divil v čem všem je psaný kod v
různých bazmecích , které najdete v letadlech. Nezapomínejte, že většina
letadel co dnes léta byla navržena v 60 a 70 letech a řada věcí pochází
koncepčně a kupodivu i programově z tohoto období. Řada věcí se mění, ale
řada věcí zůstává, jsou totiž ověřený, chyby jsou vychytány tak proč si
přidělávat problémy.