Nabijecka

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Úterý Prosinec 19 22:27:58 CET 2006

Zrovna jsem koupil u chobota nabijecku MW5798 a zkousim jak se snasi s
ruznyma baterkama. Ma nabijeci proud 800 mA a vybiji 300 mA. Na to ze v tom
budu nabijet dve tuzky do fotaku, je to obrovska bedna :-( Dal jsem do ni
tuzky Vinic 720 mAh, maji uz neco za sebou. Vybijeni do 1,9V (souctove
napeti obou clanku). Pri nabijeni to delalo proudove pulzy cca 2 vteriny + 4
vteriny mezera, potom se pulzy prodlouzily na cca 5 s a mezera cca 0,5 s.
Clanky mely po celou dobu nabijeni cca 35 st.C a na konci nabijeni pres 40
st.C. Napeti po dobu nabijeni bylo cca 1,75V/clanek. Takze nedavat do toho
blbe clanky s velkym vnitrnim odporem, tahle teplota jim uz dost vadi.
Jinak rychlejsi nabijeni je opravdu vyhodne, v aktivni hmote se vytvari
mensi krystaly a baterka ma potom mensi vnitrni odpor. Samotny
elektrochemicky proces nabijeni clanek ochlazuje, coz je dobre meritelne na
velkych startovacich NiCd clankach. Proti tomu ochlazovani jdou ztraty na
vnitrnim odporu, takze horsi clanky se ohrivaji. Problem je vcasne ukonceni
nabijeni. Clovek z Feraku mi tvrdil, ze ten pokles napeti na konci nabijeni
je dany narustem teploty uvnitr clanku a narust teploty je uz zacatek
prebijeni. Taky tyhle nabijecky potrebuji dostatecny proud, aby ten konec
nabijeni spravne poznaly. Proto mame moznost nabijet bez "chytreho" vypinani
proudem 0,1C (ktery je bezpecny i pri prebijeni), vetsim proudem kdyz zname
kapacitu clanku a vime ze je vybity, s poklesem proudu na 60-80% nabijeni
(takovou nabijecku jsem si kdysi delal
http://www.vaelektronik.cz/bastl/images1/nab1.gif ) a nebo s proudem vetsim
nez 0,3C s vypnutim pres delta U. Tady cim vetsi proud, tim bezpecneji
nabijecka pozna kdy ma vypnout. Takze vsechno je nejaky kompromis a jina
nabijecka je vhodna na blbe baterky a jina na ty lepsi.
Andel