Reflow picka ? aneb cim merit teplotu

Luboš Rückl lubos.ruckl@quick.cz
Pátek Prosinec 1 21:42:24 CET 2006

dejfson napsal(a):

> A jak rychla ta odezva ma byt? Ja myslim ze ta odezva spis zavisi na
> druhu prostredi ve kterem merite. vzduch bude mit asi pomalejsi odezvu
> nez olej.

To je mi jasne, ale plosnaky bych nechtel smazit na oleji :-)

> Je otazkou nakolik je presnost teploty na zavadu

Nad tim se take zamyslim. Vychazim ze "Solder Reflow Profile" na strane
14 datasheetu
k FT232R. Jiny jsem zatim nevidel, ani nehledal. Asi si stejne budou
vsechny podobne.
Jsou tam pomerne prisne a vzajemne si odporujici pozadavky (napriklad
prumerny
narust teploty ma byt max. 3 ºC za sekundu, ale pritom cely proces nesmi
trvat dele
nez 6 minut). Snazim se stanovit si tedy nejaky "idealni" profil, ktery
by co nejlepe
vyhovoval vsem podminkam.

> A nakonec treba dojdete k tomu, ze setrvacnost toho vlastniho
> ohrevneho telesa je vetsi nez toho
> teplotniho senzoru.

Z toho jsem take mel obavu, ale podle toho clanku v Elektoru by to melo
fungovat.
Prave proto bych chtel mit co nejvetsi rychlost odezvy, abych to mohl
ridit (po kalibraci
trouby) jakousi PID regulaci.

> Ono to stejne nakonec skonci tak, ze si experimentalne urcite sekvenci
> zapnuti a vypnuti tech ohrevnych telisek tak aby vam to dalo pozadovanou
> teplotni charakteristiku :)

Uplne stejna myslenka uz me take napadla (pouze s tim rozdilem, ze by to
nebyla sekvence
zapinani a vypinani, ale "plynule" rizeni vykonu - samozrejme se
spinanim v nule).
V podstate by tam zadne cidlo byt nemuselo, pouze by se delala korekce
podle vychozi
(okolni) teploty a mozna i velikosti desky a soucastek.
Problem by byl "jenom" to experimentalni urceni prubehu - zase by to
chtelo to rychle cidlo,
aby se rychleji dospelo k vysledku.

> Na kratke vyvody pouzivame normalni smaltovany drat obaleny v takove
> sklotextilove buzirce a na spojeni tech kabelu s vlastni sondou
> pouzivame piny z cannon konektoru ktere se nakrimpuji, tudiz tam zadne
> pajeni neni.

Diky za rady (i panu Novotnemu). Uz jsem poptal cenu CRZ-1632 (na
jedinem webu,
kde jsem to nasel bylo uvedeno, ze cenu sdeli e-mailem).
Pokud to nebude moc, zkusim s tim experimentovat.
Pokud se cena bude blizit GTF 300 GS ( http://www.bartex.cz ),
zkusil bych to radeji rovnou s tim termoclankem.
Nekdo asi pred rokem a pul psal v konferenci, ze termoclanek lze vyrobit
"doma za par korun". To me take zaujalo, ale nejak nemam z ceho ho vyrobit.

--
Lubos Ruckl