Reflow picka ? aneb cim merit teplotu

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Prosinec 1 23:09:03 CET 2006

Puvodni zprava ze dne 1.12.2006 od Luboš Rückl:

> Z toho jsem take mel obavu, ale podle toho clanku v Elektoru by to
> melo fungovat. Prave proto bych chtel mit co nejvetsi rychlost
> odezvy, abych to mohl ridit (po kalibraci trouby) jakousi PID
> regulaci.

Ja mam podobnou pec doma uz asi rok. Pouzivam ji na zapekani nepajive
masky, servisniho potisku, vytvrzovani odlitku z epoxidu a
polyuretanu, temperovani silikonovych forem apod. Pretaveni SMD
soucastek jsem jeste nezkousel, ale mam to take nekdy v planu. Nejak
me to nepali, SMD soucastky tavim foukaci stanici.

Doporucuji ti, aby sis s troubou nejprve pohral bez regulace. Dal si
dovnitr snimac teploty a koukal se, co to dela. Zjistis to, ze topna
telesa jsou pomerne slusne vykonna (alespon u te me), jsou nahore i
dole, a pochopitelne obeh vzduchu je minimalni.

To s sebou prinasi nekolik zasadnich nevyhod. Jednoduse nemuzes zacit
topit a cekat, az nameris pozadovanou teplotu. Tim myslim hned od
pocatku. Takhle se muzes zacit chovat az ve fazi, kdy mas troubu
vytopenou pobliz pozadovane teploty. Pokud totiz mas v troube 25
stupnu, zacnes zhavit naplno a cekas na treba 150 stupnu, tak se ta
topna telesa nazhavi na silenou teplotu a cela zrudnou. Za prve se ti
to tam zacne opekat salanim, za druhe to na 150 stupnich vypnes a
zjistis, ze teplota stoupa klidne na 250 stupnu.

Jinymi slovy, ta soustava jako celek ma velkou setrvacnost.
Predpokladam navic, ze budes (tak jako ja) merit vzduch a ne treba
konkretne desku s plosnymi spoji.

Takze si vem ten teplomer, zapni si zhaveni a sleduj, co to vyvadi.
Potom pri te regulaci doporucuji na cilovou teplotu priblizovat
postupne, tj. nikoliv zapnout a cekat, ale zapnout na nekolik sekund
nebo zpocatku i nekolik desitek sekund, pak cekat, az dosahnes urcite
teploty, kdy uz tak moc nestoupa, pak zase na nejakou dobu spustit,
zase cekat, jak to poleze... az se dostanes k cilove teplote, uz muzes
zahajit beznou a pomerne jednoduchou regulaci.

> Uplne stejna myslenka uz me take napadla (pouze s tim rozdilem, ze
> by to nebyla sekvence zapinani a vypinani, ale "plynule" rizeni
> vykonu - samozrejme se spinanim v nule).

Otazkou je, jestli je tohle potreba. Kdyz jsem to resil ja, take jsem
vymyslel ruzne zalomkrky, chtel jsem tam davat optotriaky se spinanim
v nule, i jsem si je nakoupil... a nakonec jsem tak nad tim premyslel
a dal jsem tam suse relatko :-)))

> V podstate by tam zadne cidlo byt nemuselo, pouze by se delala
> korekce podle vychozi (okolni) teploty a mozna i velikosti desky a
> soucastek. Problem by byl "jenom" to experimentalni urceni prubehu -
> zase by to chtelo to rychle cidlo, aby se rychleji dospelo k
> vysledku.

Ze bys jako pro kazdou desku nejdrive pul dne meril teplotni
charakteristiku a pak cidlo vyndal a pretavil to? No nevim...

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz