8-bit OS

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pátek Srpen 11 09:20:59 CEST 2006

> Takze ja by som chcel mat taketo nieco, a naivne to nazyvam OS. Nemusi
> to mat nalepku "8-bit", skor mozno nieco ako "lightweight". Takisto to
> nemusi byt nic prevratne, mne ten DOS resp. z neho asi 20% vzdy bohate
> stacil. Spomenuty tu bol CP/M, tak som sa len spytal, ci sa neda
> bezbolestne pouzit - a odpoved som dostal. Ano, nie je to celkom ono.
> Tiez sa pcha kdekade rozny "embedded Linux" - no ja neviem, mozno je to
> ono, viem o tom primalo, len mam taky tichy pocit, ze je to trocha o
> inom a trocha vzate z nespravneho konca. Asi mi povies, ze chyba je vo
> [...]

Asi je to debata o nicem, ale problem je v tom, ze CP/M sice asi
spadne do mnoziny OS, ale tvori v podstate jen jakousi vrstvu
abstrakce nad diskem (a to jeste velmi konkretne omezenym) a nejakymi
16/4 znakovymi zarizenimi. Na kancelarske a vypocetni aplikace je to
v poradku, i hra s cekacimi smyckami se tam nejak zplodi, ale to je
asi tak vsechno.

Od OS, byt by mel byt uplne malilinkaty, treba i mensi nez CP/M, budu
ve "vestavenych" (jednochcipovych) aplikacich pozadovat mnoho jinych
veci -- zejmena prepinani uloh, pouziti casovacu, pripadne nekdy i
spravu pameti. Nic z toho v CP/M vubec neni (cimz se take CP/M lisilo
od velkych OS te doby). Nemluve o ochrane procesu (muze znit pro
jednocip divne, ale jeden borec, co dela infuzni pumpy, by mohl
vypravet), nejakemu obecnejsimu rozhrani pro vstup-vystup (soubory,
znakova zarizeni, sockety).

CP/M znamenalo jednotne API pro programy i8080 kompatibilni -- to
byla ohromna vyhoda. To API ovsem resilo jen nejzakladnejsi
vstup/vystup jednoprocesoveho programu. Na spoustu programu to staci,
na jakekoli v obecnem smyslu interaktivni ulohy uz ne.

Ja mel jinak CP/M moc rad, snil jsem o nem uz od ZXka a pak na
Robotronu 1715 jsem si dik Super (alias Turbo s prepsanymi 5 pismeny,
copyleft Kancelarske stroje) Pascalu a disketovkam 3.5" 800KB (!)
pekne zaprogramoval, dokonce jsem se pokousel i o neuronove site, ale
krome Hopfielda mi nechodilo nic :-).

ZdraviM.P.